Силата на парите

Всяка фирма съществува чрез парите, които клиентите харчат за нейните продукти или услуги. Докато една фирма има редовни клиенти тя освен, че ще продължи да съществува, ще може и да се развива. Следователно парите на клиентите са силата, която осигурява възможност за развитие на фирмите. Затова и целта на маркетинга е привличане на колкото се може повече клиенти.

Днес хората имат свобода да избират за какво и къде да похарчат парите си.  На пазара има голямо изобилие от различни продукти. Технологиите са общодостъпни и конкуренцията е почти изравнена. Тези три неща: свободата на избор, изобилие и близка конкуренция промениха начина на мислене на клиентите.

Хората не бързат и подхождат спокойно към избора на фирма, от която да купят. Благодарение на интернет те имат възможност да проучат нещата и да съберат много информация и мнения. Това промени същността на решението за потребителски избор.

Когато правим нещо, ние отделяме от времето си, избираме то да е важно за нас и искаме да ни носи удоволствие. Същото важи и за харченето на нашите пари.  Все повече хора гледат на потреблението, като на инвестиция на техните пари в продукти, фирми и каузи, които харесват, уважават и вярват. За неща, които хората не харесват, не одобряват или не вярват все по-рядко харчат парите си. И това е напълно осъзнато действие.

Когато ние купуваме продукт или услуга ние инвестираме силата на своите пари в тези, които стоят зад продукта или услугата и заявяваме своята подкрепа за тях и искаме да продължат да се развиват, защото харесваме това, което правят. Това важи за книгите, които купуваме на любимите си автори, за любимите ни групи, за благотворителните каузи, които подкрепяме, за дрехите, които носим, за храната, която ядем, за мачовете, които посещаваме, за местата, където ходим на почивка, за магазините, където пазаруваме, за заведенията където излизаме, за каналите които гледаме и т.н и т.н.

Ето така клиентите насочват силата на своите пари, в посоката в която решат. Парите и силата са в клиентите и от тях зависи къде ще вложат силата на техните пари. От тях зависи на кого ще дадат техните пари. Това е силата на парите.

Хората оценяват и преценяват фирмите. Те обръщат внимание на тяхната история, кои хора стоят зад тях, проучват ги и ги следят. Избират фирми, които споделят техните ценности, култура и интереси. Инвестират парите си във фирми, които заслужават да получат силата на техните пари. Това е един начин финансово да подкрепят качествените хора, качествените предприемачи, качествените фирми, качествените каузи, които правят стойностни неща, които променят нещата към по-добро, които си струва да получат шанс и възможност да се развиват. Чрез силата на парите те подкрепят стойностните фирми и им дават възможност да предлагат по-добри и качествени продукти.

И тук идва следващия въпрос, който трябва да си зададат умните маркетолози: Как да се възползваме от тази промяна и как да привлечем към нас силата на парите?

С викане и обстрелване/прекъсване на аудиторията с колкото се може повече реклами няма да ни чуят. Съвременният маркетинг е споделяне и разказване на идеи, общуване с реални хора, което се случва в реално време, тук и сега. Но основното нещо е да има за какво да говорите и какво да разказвате. А за да имате какво да разказвате трябва да правите нещо стойностно, което е в полза на хората. Трябва да имате кауза. Без кауза в маркетинга сте загубени.

Имаше една мисъл на Гай Кавазаки, че не трябва да започваме бизнес, ако не вярваме, че можем да променим света и то към по-добро. Тя отразява мисленото на качествените клиенти и на качествените предприемачи, а тяхната пресечна точка е силата на парите. Можем да привлечем силата на парите на хората само и единствено ако им предложим качествени и стойностни неща, които са в тяхна полза. Това е бизнесът на бъдещето.

Решението за насочване на силата на парите се взема на ниво чувства и емоции. За да ни изберат, клиентите трябва да ни харесат. Те трябва да се припознаят в нас. Да повярват в нас. Те трябва да се вдъхновят от нас. Трябва да се убедят, че си струва да инвестират в нас.

Народа казва: „Хора с хора се събират“, а маркетинга казва: „еднакви хора с еднакви хора се събират”. Каквито сте вие, такива ще са и вашите клиенти. Така както гледате на вашата работа, така и клиентите ви ще гледат на нея. Колкото по-вдъхновено разказвате за своята работа, толкова повече ще вдъхновявате вашите клиенти.

Използвайте интернет. Не прекъсвайте хората, а споделяйте с тях. Кажете какво правите, покажете какво сте направили, ако е възможно покажете как го правите и хората ще ви забележат.

Силата на парите се привлича най-лесно ако имаме прекрасен и вдъхновяващ продукт. Затова инвестицията в продуктов дизайн (качествен продукт) е най-добрата маркетинг инвестиция, която една компания може да направи за да постигне по-високи резултати в продажбите.

Умните клиенти са разбрали, че дори и малките суми пари, които харчат за продукти или услуги на определена фирма имат значение и имат сила да променят много неща. Затова те избират и определят къде да насочат силата на своите пари. Остава и фирмите да го разберат и да привлекат силата на парите на своя страна. Надявам се поне умните да го направят.

Това е статия, която аз съм писал и е публикувана в сп. Икономика.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s