Трябва да последваме клиентите си

Лято е. Това е сезонът на отпуските, по врме на който всички се забавляват, ходят на плаж, разхождат се, пият бира по заведенията, парковете и пейките, срещат се с приятели и прекарват все повече време на открито. Това, че хората са все по-малко вкъщи по време на лятото е важно за нас маркетолозите. Защото ако искаме да разпространим своите идеи и да достигнем до клиентите си ние трябва да променим поведението си – трябва да ги последваме навън.

През отпускарският сезон хората са по-лежерни,искат да се забавляват, харчат повече, по-склонни са да опитват нови и различни неща и като цяло променят своя начин на живот. Гледат по-малко телевизия, ползват по-малко интернет, четат по-малко вестници и списания – отдават се на пълна свобода от съвременния делови свят. Пълен релакс без досадни реклами, промоции, оферти и други облъчвания от маркетолозите. Вадят бушона и „Дим да ги няма” на почивка ;).

Как тогава да правим маркетинг в този период при положение, че стандартните канали за реклама намаляват своята ефективност? Отговорът е противоположен на въпроса. Ще трябва да правим нетрадиционен маркетинг. Ще трябва да последваме клиентите си там където са те – на открито, по улиците, заведенията, площадите, плажовете, парковете, гадините и т.н.

По това време хората са склонни да опитват нови неща, харчат повече и искат да се забавляват. Това е страхотен жокер за умните специалисти по маркетинг. Вместо да засилваме рекламата и присъствието си в традиционните канали и медии е по-добре да насочим вниманието и усилията си там където са клиентите ни. Е как по точно, ще попитате? Като използваме партизански (guerilla) маркетинг на открито.

Всички сме гледали видеота на подобни чуждестранни кампании в youtube.com. Различни марки провокират своите клиенти, забавляват ги, взаимодействат с тях и привличат общественото внимание към себе си. Да, това са онези готини клипчета, в които с творчески идеи марката става част от градския живот и успяваме да ангажираме вниманието на клиентите си.

Ето няколко примера.

Естествено през лятото най-облагодетелствени са газираните напитки, сладоледите, минералната вода, забавленията, екскурзиите, защото лятото е техния най-силен сезон. Но това не трябва да ни спира ако продаваме нещо друго, което не е свързано с летния сезон. Може да направим партньорска кампания с някоя марка бира, например и така да привлечем вниманието към нас.

Ограничения няма, освен бюджета разбира се. Вярвам, че всяка фирма може да измисли подходящи идеи за партизански маркетинг на улицата, да покаже на клиентите си, че са готина марка и да ги позабавлява. Помислете внимателно. Тръгнете от вашия продукт/услуга и причините поради които потребителите ви го използват,как може да го свържете с лятото за да сте от полза на клиентите си и да им дадете възможност да взаимодействат с вашата марка. Раздаването на безплатни продукти от предизвикателно облечени мадами не е достатъчно, измислете нещо много по-интересно. Всеки бранш е различен, но може го представите по интересен, забавен и предизвикателен начин. Дайте възможност на вашите потребителите да пипнат продуктите ви и да се позабаляват общувайки с вас.

Още една идея. Снимайте взаимодействията на вашите клиенти с марката или продукта по време на кампанията и ги качвайте в социалните мрежи, в youtube.com, в сайта и блога си. Изпратете едно копие до журналистите от местните и национални медии. През този период новините намаляват и редакторите обичат да запълват емисиите си като пускат репортажи от курортите, в които показват как хората се забавляват и веселят. Ако идеята ви е интересна, забавна и провокативна има голяма вероятност да ви отразят. С един истрел – много зайци, аааааа какво ще кажете?

Трябва в България да преодолеем страха и да започнем да провеждаме подобни кампании, в които хората да участват, да се забавляват, да общуват с любимата си марка и да опитват продуктите ни. Но, не просто с безплатно раздаване на продукти или ваучари. Вярвам, че всички можем да измислим нещо повече.

Лято е. Нека да се забавляваме, да опитваме нови неща и да харчим повече. Това е добре за всички нас. Така, че последвайте клиентите си навън докато е време. Защото конкуренцията със сигурност не спи..

Advertisements

One thought on “Трябва да последваме клиентите си

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s