Маркетолозите продължават да лъжат и това е страхотно!

Да, наистина е страхотно. Сега ще ви обясня идеята си.

Да, факт е, че маркетолозите лъжат. Не можем да се сърдим на хората затова, че ни мислят за лъжци. Те имат основание да смятат, че маркетинга има за цел да манипулира потребителите и да ги подмами да купят нещо.

Мисля, че всички се досещате за какво говоря – за некоректи оферти, които се използват в рекламни кампании за да привлекат вниманието на клиентите. Важната информация е скрита или е написана с много малки букви, така че да е трудно видима и хората да я пропуснат. Например: виждате цената на определен продукт, но никъде не пише дали е с ДДС, разбирате че е без, чак като го купите. Страхотна промоционална оферта с по-ниска цена за месечна услуга. Но реално се оказва, че тази цена е само за няколко (3-4) месеца и след това цената е дори по-висока от тази на конкурентите. Харесвате си продукт от снимка и под нея има цена, решавате да си го купите, но се оказва, че обявената цена не е за тази снимка, а за определени бройки или за определен цвят. И реално вие ще платите повече ако искате по-малко бройки или друг цвят. Плащате за продукт и се оказва, че трябва да купите допълнителни неща към него за да може да го използвате, а това не е обявено в цената. Купувате нещо и след това се оказва, че има скрити допълнителин такси. Предлагат ви нещо като подарък и е безплатно, което след определен период вече не е безплатно и трябва да плащате за него. Обявява се страхотна цена, която се оказва, че е базисна и трябва още да платите за да имате продукта, който сте харесали.

Примерите са много, като има и доста по-брутални колеги лъжци (ако се сещате може да споделите). Няма да пропусна да ви спомена за един подобен пример с Пощенска банка. Теглиш заем от тях (аз също се опарих) и ти казват, че имаш право на безплатна кредитка карта с определен лимит. Казах им, че не искам да ми издават такава карта. Отговора им беше, че е безплатна и нищо не губя. Втори път им казах, че не я искам и няма да я взема. След няколко седмици ми се обадиха да ми кажат, че мога да отида до еди кой си клон и да си получа кредитната карта. Тогава вече повиших тон и им заявих за трети път, че не им искам ш*****та карта. Отговорът им беше, че ако до една (по спомен) седмица не си я потърся, тя се унищожава. Изплатих си заема и един ден получавам писмо, че дължа такса за обслужване за две години и наказателна лихва върху таксата за първата година за просрочване. Оказа, се че ако не си потърся картата се унищожавава само пластиката, но не и сметката. Това не ми го казаха, не ми се обадиха след първите например 3 месеца и да ми обяснят, че вече вече реално им дължа пари, изчакват да мине доста време и сумата да нарастне, да не говорим за какво обслужване става въпрос при положение, че аз не съм я ползвал, а най-важното е че имат 3 отказа от мен, че не искам картата….. Предполагам имате поне познат, който да е имал проблеми с тази Обирджийска банка. Поне аз имам, но разбрах чак след като и аз станах потърпевш. Платих си и се радвам, че нямам и няма да има нищо общо повече с тях. А и моите роднини и приятели няма да имат.

Ето доказателство, защо хората си мислят, че ние маркетолозите стоим в полутъмна задимена стая, варим отвари като вещиците и кроим пъклени планове как да излъжем хората за да ни станат клиенти. С примери като горния това може и до някъде да е вярно, но за някои.

За съжаление маркетолозите продължават да лъжат, но защо това е страхотно? Не се ли досещате вече? Много обичам отговори от типа: така правят всички, така се работи в този бранш, хората преди нас са го решили, такива са правилата, защо да се цепим от групата и тем подобни примиренчески думи. Ако искате да сте част от основната група (в колоезденето всички, които завършат в основната група не получават точки от състезанието) и да сте безлични, окей това е правилното решение за вас. Ако искате да сте различни и да печелите точки, клиенти и пари, да се развивате и да направите нещо забележимо и голямо не се съобразявайте с мнението на останалите ако мислите, че те не са прави или че може да измислите по-добри решения.

Страхотно е, защото ако вие не приемете лъжливите и манипулациони подходи на колегите си, а сте открити и работите в полза на клиентите си, рано или късно ще имате повече клиенти от тях. Просто е! Не лъжете, не подвеждайте, не крийте, не манипулирайте, не правете нищо, което не искате на вас да ви направят като клиент. Обяснявайте какво включва ценовата оферта, не оставайте клиентите да гадаят, ако има допълнителни плащания – заявете ги, ако има допълнителни опции – обяснете ги. Всичко трябва да е ясно и разбираемо. Не обявявайте цена, която не отговаря на снимката, която показвате. Не използвайте скрита и с малък шрифт информация, която е важна за потребителя. Обяснявайте на дълго и нашироко, не крийте информация, а дайте колкото се може по-подробен отговор. Нека всеки, който се интересува от вашите продукти/услуги да може лесно и бързо да разбере правилно вашата ценова оферта и предложение.

В едно интервю бяха попитали Светльо от Хиподил какво мисли за обратните, той каза, че с двете ръце е за и ги подкрепя, защото колкото повече гейове има толкова повече жени има за него. Така, че колкото повече маркетолозите лъжат, толкова по-страхотни възможности се откриват за вас. Единственото, което вие трябва да направите е да не лъжете. Ако може да го направите кризата няма да ви достигне и ви очакват много клиенти……..

Накрая едно послание: Моля ви, продължавайте да лъжете в рекламите и ценовите си оферти. Това страхотно много ми улеснява работата. Благодаря ви!

Advertisements

9 thoughts on “Маркетолозите продължават да лъжат и това е страхотно!

  1. Един класически пример, за който лично аз се сещам в контекста на един мой проект за информация за отпускането на бързи кредити е този с „търговските наименования“ на различни банкови финансови продукти. Така например зад търговското „Бърз кредит само срещу лична карта от нашата банка“ се крие доста различна реалност, която изисква един куп други документи, но хората се вързват и посещават банките…голяма част от тях обаче си тръгват доста разочаровани от подвеждащата реклама…

  2. Добре дошъл в блога Димитър,

    Благодаря за коментара. Примера ти е много точен. Сетих се за един много популярен пример с табели по магаизните с 50% отстъпка. Но никъде няма информация за старата цена, просто има една цена.

    Наистина примерите са много, явно причината, е че хората продължават да се лъжат на подобни похвати. Във Варна има една фирма за каменни облицовки и те имат табела: Най-доброто качестно и най-ниските цени…Няма как да стане, ама…..лъжат се хората…

  3. г-н Стефан, разбирам, че се вживявате като „добрия рицар“, който иска да освободи света от „лошия змей“ – Пощенска Банка! Моля, първо се постарайте да списвате блог без грешки! Трудно можете да привлечете внимание на по-сериозния читател. Но темата не е тази. Необходима е елементарна финансова култура, за да се разберат условията на който и да е продукт на въпросната банка. Както и на много други, които са ориентирани към масовия потребител. Както се казва, безплатен обяд няма, но очевидно има хора още вярващи в приказки за безметежен комунизъм….
    И понеже дадохте пример за открит маркетинг, моля дайте конкретен пример, където ваш продукт е постигнал по-голям успех сравнение с друг, защото е бил според вашите думи открит! Иначе думите ви се топят като ледче, потопено в 10г уиски през гореща юлска вечер.

    1. Привет Велин,

      В България обръщението с г-н е на фамилия….Ако ще общуваме използвай правилния начин г-н Русев или Стефан. Предлагам ти – Стефан.

      Явно си засегнат от статията, защото започваш с типичните обвинения към блогърите: „първо се постарайте да списвате блог без грешки“. Да допускам грешки. В бързината при писането изпускам буква или просто слагам гласна на грешно място. Пробвай да пишеш късно вечерта след полунощ…..

      Банките не предлагат продукти, а услуги. За педентичен човек би трябвало да правиш разлика между тях. Явно нищо не си разбрал от статията. За какъв безплатен обяд говориш? Като четеш трябва и да мислиш. Аз не съм искал безплатен обяд. Три пъти отказвам на Пощенска банка предложението им за безплатна кредитна карта и въпреки това те ми издават. След което изчакват да мине повече от една година и тогава ме информират, че им дължа такси. Казаха ми, че ще унищожат картата, но не ме информираха, че сметката остава активна и ще им дължа годишна такса за обсужване. Как ли са очаквали, че ще я ползвам след като са унищожили пластиката? Свързват се с мен вече след като съм си изплатил кредита и съм приключил взаимоотношенията си с тях. Нямам за цел да говоря лоши (няма да си губя времето да им правя зло) неща за банката, просто са подходящ пример за подвеждащ маркетинг и скриване на важна информация. Затова са служителите на банката да обясняват всички важни неща. Имам приятели, които също са подведени по същия начин. Няма да се занивам повече с Пощенска банка, защото те не са основната тема на статията. Идеята ми е, че в среда, в която подвеждащия маркетинг е често срещана практика ако се практикува открит маркетинг ще имаме повече успехи. На хората им писна от лъжи, подводни камъни и други подобни обещания.

      Не съм практикувал друг маркетинг освен открит и в полза на клиентите, за които работя. Има една поговорка: „Какъвто си в личния си живот такъв си и в работата си.“ В ерата на вниманието и социалните мрежи лъжите са с още по-къси крака и се разпространяват много по-бързо. А моята работа е открита, ако се интересуваш може да разбереш къде работя, профили в социалните мрежи и сам да прецениш как се справям. Не претендирам с работата си – справям се до колкото ми стигат знанията и силите. А че открития маркетинг работи, просто проследи нещата, които пиша в блога си, защото те са изпитани първо в моята работа и са проработили. Опитай и ти и си направи извода.

      Това, че имам блог е доказателство, че съм открит и споделям опита, грешките, идеите и работата си.

  4. Здравейте, Стефан! Поста страшно ми хареса. Май всички сме се парили от подвеждащи реклами, а моя пример е даже още по-фрапиращ. Става въпрос за агенциите за недвижими имоти, които предлагат услугата наеми. За един месец работих като брокер на недвижими имоти в една такава агенция (няма да я назовавам, макар много да ми се иска) и първото, което трябваше да направя беше да си намеря снимки в чуждестранни сайтове, да си сглобя оферти и да ги пусна, като реални. Когато ми се обаждаха потенциалните клиенти, трябваше да им поставям някакво непосилно условие, напр. предплата за 12 месеца, което да оправдае ниската цена на наема и да ги откаже от тази конкретна оферта, а веднъж установила контакт с тях аз ги водех в жилища, които нямаха нищо общо с предлаганите. Лошото е, че Агенциите и брокерите, които имат безочието да работят по този модел наистина просперират. Един от колегите ми, брокер си докара четири-цифрена сума за месеца, през който бях там…
    Иска ми се да вярвам, че честността води към успех, но портфейлите на лъжците май го опровергават…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s