Спам от банери

Много е говорено за спам съобщенията, които получаваме на пощите си. Повечето хора реагират негативно когато получат непоискани търговски съобщения. Странно обаче, спама от банери остава почти незабележим.

Живеем във времето на „маркетинг на позволението“, което замени доказано неефективната маркетинг стратегия на „прекъсването“. Въпреки това продължава да има фирми, които се надяват, че като викат по-силно, по-често, на повече места и насила се опитват да накарат хора да чуят техните рекламни съобщения ще имат по-голям успех.

Точно така действат и повечето кампании чрез банери. Правят всичко възможно да ни накарат да видим техния банер и да кликнем на него. Дори стигат да там, че се правят така че да ни попречат да направим това, за което посещаваме даден сайт – да прочетем неговото съдържанието. Появяват се и заемат целия екран, като скролнеш надолу или нагоре банерите се движат в същата посока и продължават да ни пречат. Бутончето за затварене на банера или е много малко и едвам се забелязва или трябва да позиционираш мишката в ъгъла за да се появи. Още по изнервещо е, че когато посегнеш да затвориш банера, „Х-чето“ изчезва и без да искаш кликваш на линка и отиваш в сайта на рекламодателя. По този начин операцията с кодово название „интернет маректинг“ с цел повече хора да посетят сайта ни чрез банер от определен сайт/медия е изпълнена успешно.

Според мен това е класически спам, но с модерни елементи. Не стига, че не искам да чуя техните съобщение и в момента не се интересувам от техните продукти ами и ми пречат да върша това, което в момента ме интересува. Лично според мен банерския спам е по-неприятен от е-mail спама, защото него (е-mail спама) мога да спра да го получавам и той не ми спира работата. И най-важното, голямото количество спам го получавама на служебната си поща, а на личната си почти нямам спам. А за спама от банери няма лично и служебно – отваряш сайта и той има една цел да ти попречи да направиш нещо друго освен да цъкнеш на него. Затова е проектиран.

Честно казано не мога да ги разбера тези кампании с подобни банери. Имам чувството, че се правят от хора, които се занимават с маркетинг още от времето преди интернет революцията, но не искат да се променят към новите правила и са свикнали да правят ТВ реклами и си мислят, че като адаптират подобен акресивен подход в нета ще постигнат положителни резултати. Е, решили са да добавят малко „диджитъл криейтив“ (както сега е модерно да се казва), защото сега това харесват консуматорите и започват да заливат медиите със своите страхотни дизайнерски банери. Много куул и няма как да не го лайкнат на фейса си.

Да, ама не, както казва народиня мъдрец Хитър Петър. Не знам за вас, но аз видяли подобен банер го игнорирам и ако без да искам случйно вляза в сайта, веднага „дим да ме няма“ от там. Разсъждавам от моя опит и мисля, че банерите тип спам не само, че не са ефективни, но и влияят отрицателно на рекламодателите. Страното за мен е, че подобни банери изискват не малко средства първо за да се направят и второ за да се появяват в различни сайтове. Това ми дава основание да мисля, че хората, които ги използват имат добър бюджет, но ги мързи да помислят как да го използват ефективно в интернет. Или просто е без значение резултата – важно е да се отчита дейност пред когото трябва – стотици хиляди импресии, хиляди кликове (не е важно, че средната продължителност на престой в сайта е няколко секунди), коменатри, че и този път „диджитъл криейтива“ ни е извънземен, номинация за „диджитъл криейтив“ за съвременна реклама на някой си и др. безсмислени резултати.

Няма да давам примери за банерски спам, всеки ги вижда в различни медии, а и не това ми е идеята. Искам дам пример как по различен и интересен начин може да се използва банера, но не като спам. Не е нещо революционно, просто е добър пример за добро решение, осоебно ако имаме добър бюджет :).

Примера е от mail.bg. Моята лична поща е в mail.bg от доста години. Когато отвориш сайта виждаш следното:

Според мен е добър пример за банерна реклама, защото: вниманието ти не се отвлича от други реклами и съобщения, ползваш цялото видимо поле за въздействие, единствено друго нещо са полетата за паролата и потребителското име, не е дразнещ, не е спамърски и не ти пречи, ако се интересуваш от рекламата цъкаш, ако ли не продължаваш напред, но определено оставаш с приятно усещане за красив фон. Просто, ясно и ефектно. Без да се крещи, без да се навлиза грубо в пространството на хората, без да им се пречи може да разпространим своите идеи.

Ако мога да доразвия идеята на Сет Годин за племената относно банерната реклама, биха казал така: Трябва да създадем и да поведем своите племена от мотивирани последователи, които търсят, харесват и искат това, което предлагаме, а не да подлъжем и поробим всички, които успеем. Ако сте на война вярвам, че ще предпочетете племе от верни последователи, а не безверна орда, нали?

Ще се радвам да споделите и други добри примери, доказващи че банерната реклама не е застрашен вид.

Advertisements

13 thoughts on “Спам от банери

  1. За подобни мръсни техники не са виновни рекламиращите, а онези, които ги рекламират.
    Видя ли такъв банер, моментално напускам мястото и хич не се мъча да прочета материала.

  2. Привет Николай,

    Добре дошъл в блога и благодаря за коментара.

    Има го това, но всеки сам носи отговорността си. В миналото рекламните агенции са имали много по-голяма власт върху определянето на маркетинг стратегията на фирмите. Поради ояждането си те мислят само от своят гледна точка. Интернет отново върна власта в ръцете на маркетинг отделите на фирмите, затова според мен вината е на самите рекламодатели.

    Не съм раздразнителен човек, но никак не са ми симпатични подобни банери.

  3. Рекламата е едно, техниката за показване е съвсем друго, и всеки собственик на рекламно място има право да откаже определена агресивна техника за показване на реклами.
    Не съм забелязал някой от уважаваните блогъри или Интернет медии да ползват подобни техники.

    Този тип „спамещи“ реклами са присъщи на Интернет места, които предлагат преписани (откраднати) материали, или жълти пикантерийки за ниско интелигентни читатели.
    Същите ти навират бутончето „Like“ под носа, а някои не могат да се четат, ако не щракнеш на него, или не откриеш скритото хиксче за затваряне на прозорчето.

    1. Да, собственика може и да откаже, но предполагам взима добра сума за показването на неспецифични банери.

      Относно медиите подобни банери, тип спам, които джиткат из екрана се появяват точно в уважавани медии и те са с много голямо посещение. Това е и идеята – да се достигне до много хора, като им се покаже един страхотен банер и по начин, че те да не могат да го избегнат. Това си го позволяват само големи фирми, защото те могат да платят изработката на такива банери и да си платят и появят в сайтове с много читатели. Избират сайтове богати на съдържание, защото те привличат много хора, които искат да четат това съдържание. Ако съдържанието е лошо, няма да се посещават от много хора.

      Проблемът е, че хората които стоят зад подобни кампании си мислят че това е върха на дигиталния маркетинг и го правят в популярните медии за да се покажат. А това е отказване да признаеш промените и да се възползваш от тях. И това го правят големи и известни фирми. Ако мога да перефразирам известен цитата от „По жицата“ на Йордан Йовков бих казал така: „Колко много безумно харчене на пари има по света“ :).

      1. О, ти говориш сега за тия флаш постижения на „творческата мисъл“ 😀
        Аз говоря за онези изскачащи прозорчета на замъглен фон.
        Флаш рекламите обикновено се активират за „житкане“ когато минеш с мишката върху тях, и това не е голям проблем.
        Пусни връзка към някой „уважаван“ сайт, където има „спамещи“ реклами.
        Може би аз не ги виждам като такива 😀

        1. Да, за тези „постижения“ говоря.

          В момента в sportal.bg има подобен банер на парфюм на giorgio armani. Появява се като се отвори начална страница и заема почти цялата видима част на сайта. Често има на автомобилни компанини, фирми футболни залози и др.

          Виж в сайта на economedia има инфо за точно този тип спамарски банери: http://www.economedia.bg/onlineads/formats.php

          Ето и три техни формата:

          http://www.economedia.bg/onlineads/show.php?guid=554850
          http://www.economedia.bg/onlineads/show.php?guid=554843
          http://www.economedia.bg/onlineads/show.php?guid=668038

          В investor.bg също често има. Ето портфолиото им: http://reklama.investor.bg/id-303/%D0%9D%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B8-%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B8.html

          1. Е, ми всяко предлагане е според търсенето, и Економедия трябва да предлага.
            Очевидно този тип реклама прави пари, ако не на рекламирания продукт, то със сигурност на рекламиращите продукта.
            И това зависи от културата на потребителя.

            Похвално е, че Економедия поне имат задължителни условия за размер на шрифта при текста „затвори“ и продължителност на показване.
            Някои от тези реклами може да са много атрактивни и забавни.
            Въпрос на усет е, доколко да не се прекалява с агресията към потребителя, защото всяка реклама си е чиста агресия.

            И тук трябва да се търсят услугите на хора като теб, които знаят мярката и я употребяват в полза на всички.
            Но пак опираме до културата на всезнайковците… 😀

  4. Ужасно са досадни, особено с това, че те задължават да положиш усилие, за да ги избегнеш при отваряне на дадена страница и така пак да им обърнеш внимание. Но това е моето мнение – от маркетингова гледна точка може и да е ефективно.

  5. Привет Ева,

    Добре дошла в блога и благодаря за коментара.

    Трудноста да затвориш подобен банер води до изнервене и след това до игнориране на рекламата.

    Нямам статистика за резултатите от използване на подобни банери, но колеги и приятели също споделят мнение, че не само игнорират подобни реклами, ами и остават с отрицателно мнение за рекламодателите. Малко е спорен и резулатата, който ще се измери. Обикновенно рекламните агенции отчитат импресии и кликове на банера (съответно посещения в сайта) и обясняват, че така изграждат имиджа и изграждат пътеката към бъдещи продажби. Което за мен не са точни критерии за подобна кампания, имат значение но не са те целта заради, която се инвестират пари.

  6. Стефане, мен тези досадни банери ме отказаха да разглеждам един голям сайт. Не виждам защо да не напиша кой е: tialoto.bg. На път съм да спра да посещавам и чета още един – manager.bg. Ако аз, като маркетинг мениджър, имах такива бюджети за реклама, каквито имат въпросните рекламодатели, бих ги използвала по друг начин със сигурност.

    пп. В статията има много правописни и пунктуационни грешки. Трудна е за четене на моменти за такива педанти като мен. Ако ти се занимава, може да я редактираш. Това е просто приятелски съвет, не ме мрази.

  7. Привет Силва Форест,

    Благодаря за коментара.
    Аз също мисля, че с подобни бюджети за реклама в интернет може да се постигнат мнооооооооооооого по-страхотни резултати.

    Извинявам се за грешките. Снощи в 3 през ноща я писах. Ще оправя грешките. Не се обиждам, а ти благодаря за забележката :).

  8. Няма голямо значение дали затваряте страницата щом видите такъв банер, няма значение и че не цъкате на него. Важното е че сте го видяли, както и в голям план бранда на Данон, Нестле, Мазда 🙂
    И на обяд пак ще ядете плодово млекце, активия или Мак Доналдс… :)))

  9. Привет Димитър,

    Точно в този начин на мислене е проблема и грешката на рекламодателите. Викането, бутането, натискането и агресивното поведение е тактика на „маркетинг на прекъсването“. Основан е на идеята, че целта е да прекъснеш човека/потребителя по колкото се може по-агресивен или както сега е модерно да се казва по-креативен начин, за да може той да те забележи, да се отличиш и да те запомни. И колкото повече хора прекъснеш и колкото повече те забележат, потенциално повече хора са те запомнили и съответно ще имаш по-голям успех. Така действа класическия маркетинг.

    Но хората вече не искат да ги прекъсват и да им се навираш в личното пространство без да са те допуснали. Те са против този подход. Той не действа вече. Това, че съм забелязал реклама на Данон по обсъжданата тема, единствения начин по който ще ми подейства е отрицателния и със сигурност довечера в магазина ще си взема Роса, Боженци или друга марка, но не и Данон.

    Интернет промени начина на правене на маркетинг. Говорим за маркетинг на позволението. Идеята е на Сет Годин. Основава се накратко на това да се концентрираме да правим маркетинг, който е насочен към заинетресованите към нашите продукти хора.

    Спамърските майли в пощата ми преди да ги изтрия също ги виждам, но няма да ми подействат така както иска подателя им. Така е и със банерския спам. Не действа. Освен да изнерви посетителите на сайта.

    Затова казвам, че с този приличен бюджет може да постигнеш много повече отколто да спамиш хората с банери.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s