Шефа каза пари нема – действайте!

Ами сега ко`ш прайм! Като няма пари – маркетинг без пари.

Този пост го мисля от много отдавна и все оставаше за следващия път. Най-после го започнах. Идеята е: Дали е възможно да се прави маркетнг без пари? Доста хора съм питал за мнение и почти всички ми отговарят, че безплатен обяд няма или, че само сиренето в капана е безплатно. Няколко пъти в мои публикации тук в блога съм намеквал, че според мен може да се прави маркетниг без пари. Сега е момента да ви го докажа, че е възможно.

Идеята ми за маркетнг без пари се основава на стратегията за снежната топка (ако може така да я нарека). Представете си, че сте на върха на планина и сте направили малка снежна топка и я търкулвате надолу по склона. Колкото повече се търкаля надолу толкова по-голяма става и толкова по-бързо започва да се движи. Така е и при маркетинга без пари – започваш с много на брой малки дейности, които с времето ти носят все по-голяма популярност и все повече клиенти. Целта не е да направиш една страхотно-невероятна реклама или кампания, а да правиш много на брой малки, но правилни неща. Важно е да сме целеустремни и последователни в своето позициониране за да може постоянно снежната топка да расте и да става все по-голяма и по-голяма.

Започвам с конкретни примери как да правим маркетинг без пари:

За да правите маркетниг без пари трябва да заложите на интернет. Има и офлайн безплатни техники за маркетинг, но в мрежата е по-лесно и ни дава възможност да говорим директно на клиентите си.

Първо и най-важно е да имаме наистина добър продукт/услуга, който да не се конкурира с останалите на базата цена. Колкото по специфична е нишата- толкова е по-лесно. Ако трябва вложете всичките си налични ресурси и подобрете максимално продукта или услугата си. Не може да си позволите изгубен клиент след като той е ползвал продукта или услугата ви, камо ли пък да разпространи слух, че не струва това, което предлагате. За нула време сте фалирали. Всеки клиент е обект, цел и смисъл на вашия безплатен маркетинг. Той е ходеща и общуваща с дуриги хора медия. Направете така, че той да е доволен. Така всеки клиент, ще се присъедини към вашата маркетинг армия и ще ви помогне да завладеете нови територии. Ако продукта ви не е добър поне трябва да имате стремежа и волята да искате да се развивате и да ставате по-добър в работата си. Клиентите винаги усещат този стремеж и са склонни да ви подкрепят.

Най-голямата тайна на интернет маркетинга, е че съдържанието продава! Запомнете това.

1. Започнете с направата на блог. Всички искаме да присъстваме в медиите. Но ако не сте известна и голяма фирма е много трудно без да платите да ви отразят медиите. Затова си направете фирмен блог и го превърнете във вашата собствена медия. Замислете се за всичко, което искате да публикувате в медиите (печатни, телевизионни и електрони).

Кажете всичко, покажете всичко, разкажете всичко, похвалете се за всичко, което искате да публикувате в другите медии. Тук контролирате изцяло съдържанието. Имате възможност за текст, снимки, видео, музика, схеми, графики, примери, интервюта и т.н. Но не забравяйте да бъдете полезни на вашите клиенти, обяснявайте как ще решите техните проблеми, как работи вашия продукт, каква ще е ползата за него, защо точно вие сте правилните хора или организация за тях, кои са вашите основни предимства. Не продавайте директно, а давайте полезно съдържание и докажете, че си разбирате от работата, че сте интересни хора и си струва да се прави бизнес с вас. Тук свободата е толкова огромна, че в началото човек блокира и има нужда от време за да изгради правилно мислене как да пише в блога.

За маркетинг без пари блога е основния стълб около, който ще изградите стратегията си. Това е мястото и медията, където трябва да кажете всичко, което искате вашите клиенти да знаят за вас и бихте им го казали лично очи в очи. Мислете като издател, който осигурява полезна информация за своите читатели/клиенти. Не забравайте и да ги забавлявате, защото никой не обича да общува с тесногръди и скучни хора.

Не трийте коментари и ценете всички хора, които са отделили време да общуват с вас. Коментарите са най-ценното нещо в един блог.

Ако пишете интересно медиите ще ви забележат и ще искат да публикуват вашите статии и то безплатно.

2. Присъствайте в най-популярните социални мрежи. Това са twitter.com, facebook.com, linkedIn.com и pinterest.com. Няма да се впусам в дълги обяснения, коя мрежа как да я ползвате в нета има предостатъчно информация. Важно е да знаете, защо да присъствате в социалинте мрежи. Защото там са и вашите клиенти. Там те обсъждат вашите и на конкурентите продукти, споделят мнения, впечатления, търсят контакт и искат да получат информация за вашите продукти.

Общувайте с потенциалните си клиенти и им давайте поводи и възможности да споделят интересна информация с техните приятели. Направете си бизнес профили и чрез тях общувайте. Никой няма да общува с личност, която се казва Вградени прахосмокачки ООД. Би било добре клиентите да знаят и кои хора стоят зад тези профили. Поне хората от маркетинг отдела или ръководството трябва да имат профили в социалните мрежи и да споделят информация и да отговарят лично на хората. Без лична ангажиранст няма как да се прави маркетинг без пари.

3. Портали и сайтове за обяви.. Регистрирайте се в колкото се може повече портали и сайтове за обяви с безплатни реални линкове към вас. Много са, потърсете в нета, аз имам сипсък с над 200 подобни сайта, вкл и в http://topbloglog.com и http://www.dmoz.org. Идеята тук е да присъствате на колкото се можи повече места. Щом дават линк и са безплатни – защо да не се възползваме, нали ;).

4. Пресрилийзи. Вече има доста български сайтове за пресрилийзи, които дават безплатен линк. Буквално това са не много дълги новини за нещо, което сте направили или постигнали, случило се във вашата фирма, важно е и искате да го кажете на всички свързани с вас хора и организации. Накрая задължително трябва да има линк към сайта или блога ви, където заинтересованите да открият допълнителна информация за това, което съобщавате.

Според мен пресрилийзи не трябвада са подробни, а в общи линии да съобщават най-важното от това, което искате да кажете. Не губете времето на хората, пишете кратко и интересно и дайте възможност с линк на тези, които се интересуват да открият повече информация.

Всички медии следят пресрилийзи и така се информират бързо и лесно за всичко, което се случва в тяхнта област. Имайте го впредвид ;).

5. Директории за статии. Те са безпатни и позволяват линк към вас. Това са сайтове, в които има голямо количество статии и информация за различни области и идеята е човек да откриие това, което го интересува. Нещо като малка виртуална библиотека, но може да се ползва за маркетинг. Да не ви мързи да пишете и да качвает в подобни сайтове статии.

6 Сайтове за споделяне на информиция. Всички статии от блога ги пускайте в сайтовете са споделяне като svejo.net и останалите. Те са доста и големите ще ви донесат увелиечние на посещението.

7. Общувайте с блогъри. Проучете, кои са блоговете на теми свързани с вашия продукт. Разберете и кои са най-известните и влиятелни блогъри в страната. Обърнете внимание на блогърите за да ви обърнат внимание и те. Измислете как да общувате с тях и бъдете внимателни, не се опитвайте да ги контролирате.

Само един пример. Един от известните блогъри Майк Рам има статия за БГ производител на очила, които са се свързали с него (не знам подробности, в момента това не е важно) и в крайна сметка той ги отразява в блога си. Тогава направих един експеримент като написах „очила KWIAT“ (това е фирмата производител) в google. Статията на Майк за тези очила в неговия блог тогава излизаше на второ място след основния сайт на фирмата.

Блогосферата има все по-голямо влияние и е глупост да не я използвате.

8. Общувайте с журналисти. Следете всички медии, които пишат във вашия бранш. Проучете журналистите, които пишат за вашия сектор и следете какви теми ги интересуват. Предложете им да участвате със статия, мнение по различни проблеми и въпроси, участие в рубрики, интервюта и т.н. Осигурете им интересно, полезно и уникално съдържание. Те търсят постоянно интересни статии, интересни хора и интересни фирми, за които да разкажат на своите читатели. Ако имат (журналистите) блогове коментирайте в тях и влезте в тяхното полезрение.

9. E-mail маркетинг.
Той също може да е безплатен. Платформата на mailchimp.com дава възможност за безплатно изпращане до 3000 абоната. Просто вземането на списък с майл адреси, зареждане на картечницата и стреляне до откат е малко вероятно да ви доведе до реални продажби.

По-ефективния начин е благодарение на блога и присъствието си в социалните мрежи да създадете списък с последователи, които се интересуват от вас и вашите продукти, дали са съгласие да получават допълнителна информация от вас и вече сте им спечелили доверието с осигуряването на полезна и важна информация за техните нужди. Ето към този списък вече трябва да насочите мерника на картечницата си.

Създаваенто на подобен сипсък отнема време, но пък си създавате лоялна аудитория, която ви харесва и има желание да купува вашите продукти. Но пък нямате преки разходи, просто пишете интересни, полезни и увлекателни статии, които за в полза на потенциалните ви клиенти.

10. Снимайте кратки видео клипове и ги качвайте в блога си и в сайтовете за споделяне на видео и социалните мрежи. Разказвайте и покажете всичко, което искате вашите клиенти да знаят за вас.


11. Присъствайте на различни събития, изложения, семинари.
Събитията, които са свързани с вашия бранш са подходящи за контакти и срещи с потенциални клиенти и партньори. Освен това ще научите полезни неща, ще видите конкуренцията, ще знаете тенденциите как се развива пазара. Според мен посещаваенто на подобни професионално насочени събития са страхотни маркетинг възможности.

12. Организирайте събития с лекции. Всеки бизнес същесутвава на основата на определено знание, което е в основата на ползата, която се осигурява на клиенитите. Изнесете лекция за това как може да сте полезни на вашите клиенти, какво трябва да знаят те за вашите продукти, какви са проблемите във вашия бранш и т.н. Образовайте си клиентите и ги запознайте с вашата филосоифя на работа. Може да е уебсеминар за да не плащате за помещение и други разходи и цялата лекция да е on-line.

13. Програми за дългосрочни клиенти
. Разработете програми в зависимост от бизнеса ви как потребителите ви да станат дългосрочни клиенти и какви ползи ще имат ако редовно купуват от вас. Изучавйте своите клиенти, водете си база данни, така ще знаете повече за тях и ще откриете как да ги привлечете за да купуват редовно. Само отстъпки няма да помогнат. Открийте нещо, което е важно за вашите потребители и гарантирайте, че ще го им го осигурявате.

14. Програми за препоръки от клиенти. Разработете програми, с които да стимулирате клиентите ви да ви препоръчват. Приканвайте ги да ви препоръчват и питайте дали биха ви препоръчали. Ако повечето го правят значи се справяте добре. Стимулирайте, награждавайте и не забравяйте тези, които са ви препоръчали и донесли други клиенти. Продължаавйте да общувате с тях и да им доказвате, защо да продължат да ви препоръчват. Не приемайте за даденост ако клиент ви препоръча на друг. Той е отделил време и усииля да го каже добри думи за вас, затова отделете и вие време и усииля да му върнете жеста.

15. Лични контакти. Използвайте всички лични контакти и познанства (с мярка) да популяризирате, това което правите. Ръководството е длъжно да го прави, но ако сте готина фирама и служителите ви са доволни от работата ще има положителен резултат ако ангажират лиичните си контакти за да разпространят фирмените идеи.

16. Местните радиа също може да са интересна алтернатива за интересно предаване, в което да участвате и да сте полезни. Локалните медии често са алтернатива на националните и обичат да показват фирми и хора, които са от техиня регион. Възползвайте се от това, като измислите интересни възможности за взаимодействие.

17. Конкурси и изложби. Не са актуални за всеки бизнес, но пък за някои браншове са страхотна възможност.

18. Участие във фестивали и специални събития. Това са събиитя, които не са с комерсиална цел, а с образоваетлна и иедята е да се покаже ползата за хората и обществото от определена дейност, технология и др.

19. Следете блоговете по маркетиг и бизнес. Това е най-лесния начин да научите нещо ново за маркетинга и как да го правите по ефективен. Също четете биографиите на известни бизнес лидери и историята на големите компании. Всички те са започнали със една снежна топка в ръката си и са разбили всички стени и бариери по пътя си. От тях ще се вдъхновите и ще откирете интересни идеи, които да приложите.

20. Бъдете нащрек за всякакви възможности да се възползвате от шанса си да популяризирате това, което правите. Просто бъдете будни и ги търсете тези възможносит, а и се стремете сами да ги предизвикате. Когато планината не иска да отиде при бай Иван, той ще трябва да отиде при нея :). Просто винаги бъдете готови…Света е голям и спасението дебне от всякъде ;).

Мислете как директно да се свържете с вашите клиенти. Мислете как да покажете проудуктите си и услугите си и да докажете, че те са качествени. Не мислете в схемата плащам – показвам се по медиите.

В маркетинга НЯМА, НЯМА…..

Може да се прави маркетинг и без пари. А ако имаш бюджет, но продължиш да мислиш свободно и неограничено от схемата за медиите, където плащаш за отразяване – горко им на конкурентите ти– за теб няма да има непостижими върхове.

Доста дълга стана тази статия. Дано да не съм ви отекчил още по средата. Има и много алтернативи да привлечеш внимание към себе си без да плащаш пари, просто не трябва да се отказваме и да се примиряваме.

Надявам се да съм бил полезен и ще ми е интерсно да чуя коментари и мнения относно предложеинята за маркетинга без пари.

Advertisements

16 thoughts on “Шефа каза пари нема – действайте!

  1. „Никой няма да общува с личност, която се казва Вградени прахосмокачки ООД. Би било добре клиентите да знаят и кои хора стоят зад тези профили.“ Много добре казано! Изобщо цялата статия е много полезна :).

  2. Много добра статия! Искам само да добавя, че за да стане ефективна една статия в блог за вашия продукт, той трябва да бъде наистина добър, защото блогърите, които държат на реномето си не пишат поръчкови статии. Втор, трябва да се даде възможност да се изпробва реално продукта, за да може блогърът да придобие добро впечатление за него и трето, не трябва да се оказва натиск да бъде положителна статията. Блогърът трябва да може да напише искреното си мнение и дори да сподели недостатъци на продукта, които е забелязал. Само така читателите ще разберат, че получават искрено и неподправено мнение и ще запазят доверието си в блогъра, което пък ще провокира техния интерес към разглеждания продукт.

    Съветите са много полезни, може би не са съвсем безплатни, но са много евтини начини за маркетинг. Но е важно тези методи да се изпълняват с много внимание и разум, за да бъдат наистина ефективни.

    1. Майк,

      Радвам се, че се включи. Допълнението ти как да общуваме с блогъри е много добро. Благодаря ти че го сподели.

      Много е важно вниманието и разума, за да бъдем наистина ефективни. Някои от тези съвети изискват повече време и повече усилия за да ги прилагаме правилно. Но когата липсва бюджета сме притиснати до стената и трябва да се учим бързо.

      Трудно е всички наведнъж да се приложат. Добре е да се започне от някъде и да се следят резултатите и така да се ориентираме кое работи при нас и кое не.

  3. Статията ти е много полезна. Наистина има начини да присъстваш в съзнанието на хората без да плащаш за прайм-тайм. Колкото по-напред във времето се движим, толкова ще се увеличава влиянието на „безплатния“ маркетинг.

    1. Благодаря Атанас,

      „Времето е в нас и ние сме във времено“ – беше казал Васил Левски.
      Времето е във наша полза – капка по капка вир става 🙂

  4. Поздравления за статията! 🙂 Да работиш с бюджет е чудесно. Плащаш си-отчиташ резултати. Да направиш от нищо-нещо му е цаката – не става бързо, но пък е ефективно:). Ето защо смятам, че на подобна война трябва да се тръгва с мотивирана армия (екип) и с много патрони в картечницата, за да се стреля до откат ;). Дискутирайки, обсъждайки и работейки в една посока, се раждат брилянтни идеи. Хубаво е да се води и списък на тези идеи, за да не се забравят и за да се следват :).

    1. Благодаря Женя,

      В различните области различни неща са по-ефективни. Просто трябва да следим кое работи за нас и кое не. И да продължаваме да правим нещата, които работят за нас. И да търсим нови възможности. За да сме винаги пред конкурентите и те винаги да ни следват.

  5. Добра статия! Но много условно може да приемем, че това е маркетинг без пари – защото времето, което изразходвате за някое от предлаганите действия си има цена и т.н.

  6. Да, така е времето е пари. Но идеята тук е че не плащаш реална сума пари на някой да ти свърши нещо. За да спестиш пари е необходимо ти сам да свършиш определена работа. От тази гледна точка е маркетинг без пари Можеш да работиши и без бюджет.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s