Разговор с Александър Пресолски за ролята на маркетинга в бизнеса

Без ясна маркетингова концепция и стратегия всеки бизнес е като със „завързани очи” и неговото съществуване ще бъде изключително краткотрайно.

Със Сашо сме приятели и колеги от студентските години (заедно завършихме в ИУ Варна) и доста сол с текила сме изяли и изпили заедно. Скоро с него си говорихме за кризата в България, трудностите в бизнеса, дали у нас може да изградиш печеливш бизнес без протекция от „горе“ и каква е ролята на маркетинга за успеха. Хрумна ми идеята да го поканя да сподели своя опит и философия за ролята на маркетинга в бизнеса. Получи се интересен и полезен разговор, защото показва как изглежда марекетинга в дейстивтелност и как се случва. Смятам, че ще ви е полезно. Всички има какво да научим.


1. Би ли се представил и с какво се занимаваш?

Казвам се Александър Пресолски, родом съм от гр.Кнежа , но живея и работя във Варна. На 33 години съм, завършил маркетинг в ИУ-Варна, а сега съсобственик, заедно с Петър Иванов, и управител на Па Партнърс ООД. Търговската марка, под която развиваме дейността си е Papa J , а самата дейност е активна дистрибуция на бижута- Jewelry with Swarovski elements, Stainless steel and Body piercing jewelry. „ПА Партнърс” ООД е компания специализирана в разработването и оптимизацията на търговска мрежа на територията на България.
Всички наши партньори са водещи национални и световни производители, осъзнали потребността и високата ефективност от „Outsourcing” на търговската дейност, както и магазини за масова и благородна бижутерия, козметични салони, студия за Body Piercing, алтернативни магазини за мода и спорт, всички потребители, чиито всеки делник и празник неизменно е индивидуално стилизиран с бижутерията на „Papa J”.

2. Кои са най-големите предизвикателства пред една новосъздадена фирма?
На зададения по този начин въпрос ще отговоря така: концепцията и погледа в бъдещето. Всеки решил се на такава стъпка трябва да даде ясен отговор на четири основни въпроса:
1. PRODUCT- какво ще продава? Интересен ли е продукта за потребителя? Каква е наситеността и конкуренцията на пазара?
2.PRICE- на каква цена ще продава?
3. PLACE- къде ще продава? Колко е голям пазара за този продукт ? Каква дистрибуция да се използва?
4. PROMOTION- каква ще е комуникационната политика, рекламата и контакта с целевата аудитория?
Естествено, че това са основните отправни точки, на които трябва да се обърнем внимание при стартирането на нов бизнес, но….. Няма начин да пренебрегнем характеристиките и особеностите на българската действителност- високо ниво на бюрокрация, изключително ниска информираност за принципно общодостъпни практики. Изключително важно за нас беше да намерим качествени продукти от изключително стабилен производител. Водещата идея на Papa J, нещо като движещо мото е да продаваме не само висококачествени изделия, а да предлагаме цялостна висококачествена услуга. Това, което имам предвид е внимание към детайла, от вноса на стоката до нейната продажбата в търговския обект на крайния потребител.

3. Все още има много хора, които не вярват във важността на маркетинга. Какво би им казал за да ги убедиш, че имат нужда от маркетинг?
Маркетинга за един бизнес, независимо какъв, е като въздуха за хората. Без ясна маркетингова концепция и стратегия всеки бизнес е като със „завързани очи” и неговото съществуване ще бъде изключително краткотрайно.

4. Каква е твоята философия за маркетинг?

Продажбата е крайната цел на всяка търговска сделка, но ние в Papa J не се стремим на всяка цена да продадем, а с всички сили и средства на маркетинга се опитваме да помогнем на нашите клиенти да продават повече. Мисля, че това е нашата философия и движеща сила.

5. Би ли споделил как ти правиш маркетинг?

Маркетинга е много широкообхватен, но ще засегна няколко аспекта в нашия бизнес, които мисля , че ни дават индивидуалност и ни карат да сме горди от това, което правим.
Фирменият ни сайт www.papa-jewelry.com e върху много добра платформа, която позволява да работи на няколко нива. Отваряйки го вие са намирате в магазин на дребно, от които всеки един може да закупи харесаните бижута и стоки. Основното перо в нашата дейност е търговията на едро с бижутерия, затова всеки наш клиент на едро получава индивидуално потребителско име и парола за вход. Влизайки чрез тях той автоматично вижда цените на едро, тоест на цените, на които той ги закупува от нас. Всеки наш клиент може да направи своята поръчка на едро през сайта, като там вижда качествена снимка на изделието, наличните количества и цената , на която го купува. С други думи казано, нашият сайт работи като магазин на дребно и едро и представлява продуктов каталог на Papa J. Не на последно място е автоматичната синхронизация на складовия ни софтуер с www.papa-jewelry.com , което ще рече , че във всеки един момент наличните количества в склада на фирмата са видими и за потребителите на сайта. Говорейки за Интернет пространството искам да кажа, че активно работим във Facebook, организираме различни игри, промоции и осигуряваме интересна информация за новости, събития и т.н.
Друга съществена особеност в нашата работа е индивидуалния подход към всеки един клиент. Залагаме изключително много на добрите, приятелски взаимоотношения с нашите партньори, защото българския пазар на бижута не е особено голям и познавайки добре всеки един наш клиент, ние може да му предложим най- качествената услуга. Качественото обслужване започва още от вноса на стоката- доставчик, който осигурява всички необходими документи за произход и сертификати за качество, съобразени с европейските директиви и изисквания. Качествен и количествен контрол в склада на фирмата при заприхождаване на стоката. Надеждна складова програма и индивидуална опаковка на всеки продукт при поръчка, което осигурява повторна проверка качеството, а това води до минимален шанс клиента да получи продукт с дефект.
Papa J се стреми да предлага абсолютно всички консумативи и инструменти за Body piercing- игли, дезинфектанти, инструменти, санитарни съдове, дисплеи и разбира се обици, което ни осигурява предлагането на една завършена услуга. Ние осигуряваме безплатно обучение на персонала, безплатно аранжиране и съвети за подреждане и излагане на нашите продукти.
Друго наше конкурентно предимство е работата ни с водещи графични дизайнери и рекламни агенции, чрез които ние изработваме различни рекламни продукти ( дисплеи, постери, винили, брошури, флайери, фолиа и т.н.) , сайтове, реклами в различни медии, като всичко е строго индивидуално и съобразено с конкретния клиент и неговите изисквания.
Още много може да се каже, но накратко ние се стремим да предлагаме качествено цялостно обслужване на всеки един етап от търговския процес.

6. Рекламираш ли в социалните мрежи и какво е твоето мнение за тях?

Рекламираме във Facebook и се стремим максимално да използваме тези канали за комуникация, тъй като в настоящето това са едни от най- бързите пътища за достигане до целевите ни клиенти. Рекламата , на която залагаме най-вече е от „уста на уста”, защото конюнктурата на българския пазар е такава, че според нас това е най-печелившата стратегия на този етап.

7. Възможно ли е с ограничен маркетинг бюджет да се постигнат добри резултати?
Много коректно зададен въпрос- „ограничен” бюджет и „добри” резултати. Според мен е възможно и всичко е въпрос на мотивация и нагласа. Един от начините е в отговора предишния въпрос.

8. До колко важно е според теб добрия маркетолог да бъде и добър търговец?
Изключително важно! Много съществено е да има необходимата практика и цялостен поглед за развитие на своята концепция, защото работата на „парче” не води до нищо добро. Познавайки търговския процес в детайли той ще може да вземе адекватните маркетинг решения за всеки един етап или ситуация.

9. По време на криза всички се оплакват. Какво е твоето решение за справяне с кризата?

Кризата е факт, била тя реална или в главите на хората, но съществува. Съвета ми е работа, работа и пак работа!!!

10. Кои според теб са най-важнтите качества, които трябва да притежава успешния маркетолог?

Да е мотивиран, теоретично и практически добре „подкован” , целеустремен, добре да познава продуктите и услугите, които предлага, да познава пазара и клиентите и най- вече да е с широк размах на въображението.

11. Как се информираш за новостите в областта на маркетинга?

Предимно от маркетинг бюлетини, за които съм абониран в Интернет и от мои колеги.

12. Ти си собственик на фирма и каквo би посъветвал всички, които се двоумят дали да стартират собствен бизнес?

Рисковете и бариерите са високи и е необходимо при колебание да се потърси помощта на специалист. Изключително важно е всеки да има изграден план поне за 3 години напред.

Сашо, благодаря ти за гостуването, и че сподели своя опит с нас.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s