Какво би станало ако всеки град или община има специалист по маркетинг?

В неделя са изборите за президент, кметове и общински съветници и в момента от всякъде ни обещават кой какво ще промени и как живота ни ще стане по-добър. Мина ми една идея, която искам да ви споделя.

В България вечно се мрънка, че бюджета е огрничен и не стига или че държавата не помага достатъчно. Преди изборите всички обещават, а после се оправдават, че сме бедна държавата и парите не стигат за нищо. Замислих се какво ли би станало ако всеки град или община има специалист по маркетинг?

Какво ще прави този специалист ли?
Ще печели пари за града или общината, които ще се инвестират обратно.

Как ли?
Като се стреми да извлече максимална печалба от всички общински обекти и съоръжения:

1. галерии, музеи, изложби и т.н.
2. да организира различни панаири, събития, концерти, семинари, изложения, фестивали и др.
3. много по-ефективно управление на всички туристически забележителности, разкопки и археологически открития.
4. има толкова много общински активи и ресурси, които не се използват и управляват по правилния начин и съотвенто не се печели достатъчно.
5. усвояване на евроинвестиции по различни програми

Западните градове са добре уредени, красиви и има толкова много интересни събития, които организират. Това не става става само с държавния бюджет. Те мислят серизно как самия град да печели пари и как да инвестират тези пари за да печелят още повече.

Де факто един град е една голяма компания със силни и слаби страни, която трябва да се управлява правилно и да има много добър маркетингов екип. Трябва сериозен маркетингов анализ на всички активи, с които разполата града и как да се използват максимално ефективно да се печелят пари от тях. Всеки град има свой символ, с койно е известен и той може да присъства в стотици варианти, от които се печелят пари: сувенири, знамена, фланелки, картичики, марки и други неща, които туристите, а и местните си купуват.

Забелязали ли сте колко много хора имат фланелки с надпис I love NY. А колко сте виждали с подобни, на които да пише името на български град? Имаме толкова богата древна история и култура. На трето място сме в Европа след Гърция и Италия по количество на древни исторически забележителности. Доколкото помня в една енциклопедия четох, че България е на второ или трето място по биоразнообразие в Европа. Това са все активи, от които може да се печелят много пари. Има шеговит израз, че у нас където копнеш излиза я могила, я гробница, я крепост. Какво чакаме, а не използваме тези дадености?

На запад всеки град има свой празник, който е превърнат в грандиозно туристическо събитие, което се посещава от туристи от цял свят. Не всеки град може да има карнавал на самбата като този в Рио, но това е правилната посока на мислене. Съвкупността от история, природни забележителности, култура, бизнес и особености на жителите са основата за изграждането на търговска марка на всеки град. А затова е нужен маректинг и специалист по маркетнг.

Няма да ми стигне вечерта да изброявам всички възможности, от които един град може да спечели пари.

А най-хубавото, е че е толкова лесно, просто трябва да се поучим от останалите градове и да започнем да се развиваме в тази посока.

Та така де, замислих се: Какво би станало ако всеки град или община има специалист по маркетинг?

Само една вметка. Този пост не е свързан с политика, а само с маркетинг и единствено с маркетинг.

Advertisements

7 thoughts on “Какво би станало ако всеки град или община има специалист по маркетинг?

  1. Естетсвенно че така трябва да бъде. Управлението на фирма, държава, община, град има много сходни черти. Всеки от тези субекти трябва да е успешен и да печели. Това е невъзможно без маркетинга.
    Нека погледнем Американците, които винаги са напред и са изключително прагматични и не пропускат ефективността. Защо толкова много изпълнителни директори и висши кадри на успешни компании са съветници на президента, участват в правитеслтво или в управлението на щата. Те са доказали вече своите успешни качества, едно от които е маркетингът. Маркетинг на всичко, дори на самите себе си 🙂

  2. Привет Димитър,

    Добре дошъл в блога и благодаря за коментара.

    Примера с американците е най-точния. Това са хората, които от всичко правят пари. И примера със съветниците е много добър. Тук у нас също има много успели и знаещи хора, но не ги търсят за помощ.

    Ще се радвам да има и други ваши коментари в блога.

  3. Един пост тъкмо навреме. Политически или социален маркетинг, или маркетинг не за бизнес цели, а в полза на хората. Всъщност Берлин си има своя маркетингова агенция, а може би и всяка по-стара европейска столица. Но както казваш, не само столиците се нуждаят от маркетинг специалисти, има толкова хубави градове в България с ценни места за посещаване, които ние не познаваме. А маркетьорите са посредници – от бизнеса към клиентите или от по-общо казано, от продукта – към потребителите му. Поздравления, Стефо!

  4. Благодаря Поли,

    даже си мисля, че един малък град има по-голяма нужда от маркетинг специалист. Просто защото там няма големи и силни фирми, които да движат развитието на града и се разчита на общината за всички.

    Кой знае може и някой от новоизбраните градоначалници да чете блогове 🙂

  5. Здравейте отново 🙂 Тази тема е точно това което ми дойде и на мен на ум когато присъствах на лекцията ви. Съгласна съм с всичко. Мисля, че с развитието на тази идея, малко повече късмет и упоритост може да пристъпим една крачка напред към европеизацията 🙂

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s