Една маркетинг идея как да се възползваме от кризата

Да, има финансова криза и тя засяга всички, но дали ще има криза в маркетинга зависи само от нас. Ето една идея как да се възползваме от кризата.

По време на всяка финансова криза намалява покупателната способност на хората и те ограничават своето потребление. В резултата на което намаляват поръчките и фирмите започват да издъхват в намирането на клиенти. И какво предприемат повечето фирми за да се справят със ситуацията? Почти всички решават да намалят разходите и започват от заплатите, като премахват бонусите за служителите, освобождават работници, замразяват всички идеи и бъдещи проекти и почти елиминират маркетинга като дейност. Всичко това води до отслабване на „защитните и нападателните сили“ на всака компания и тогава вече е много трудно да се преборим с кризата. Това поведение го наричам бизнес поведение ТИП ЩРАУС. Всеки знае, че щрауса при опасност си заравя главата в пясъка и чака тя да премине. Така действат и повечето фирми по време на криза. Заравят главите си в пясъка и чакат бурята да отмине и се надяват да ги засегне колкото се може по-малко.

Да, ама не, както казват старите хора. В тази поза със заровена глава и надупени сме много лесна мишена, образно казано :). Дори и най-малките трудности ще изглеждат големи, защото нямаме сили да се борим – служителите ни са обезверени, ръководството няма идея в каква посока да поведе фирмата, шефовете не разговарят с персонала, не се мисли за маркетинг и всичкое е оставено на случайността. Едва ли не казават: „Нека да мине бурята, пък после ще оценяваме щетите.“

Това са фирми и хора, които не знаят какво е маркетинг и каква е неговата цел. Маркетингът е преди всичко инициатива и желание да се предизвикат клиентите да изберат нас, а не да оставяме продажбите на случайността. И така, ето каква е моята малка маркетинг идея как да се възползваме от кризата.

Да приемем, че преди кризата в определен бранш е имало 100 конкурентни фирми, които обслужват пазара, а клиентите правят 1000 единици поръчки за определен период от време. Средно на една фирма се падат по 10 поръчки, въпреки, че никой пазара не е така разпределен и има фирми с голям, по-голям и най-голям пазарен дял. По време на кризата броя на фирмите намалява примерно на 60 (причините са много и смятам, че са ясни), а броя на поръчките също намалява на 600 единици. В началото разпределението на броя на поръчките ще намалее пропорционално на дела ни от пазара и то най-вероятно по-равно, т.е. на всяка ферма ще се падат по 6 поръчки.

Започва кризата и голяма част от фирмите приемат бизнес стратегията Щраус и си заравят главите в пясъка и сами отслабват защитните и нападателните си сили и просто чакат бурята да отмине с най-малки последици. Нашия шанс е да осъзнаем и да вземе решение да бъдем активни, агресивни, инициативни и мислещи творчески и да атакуваме. Фирмите щрауси няма да са същите като преди кризата, защото сами орязват своите силни страни. Това ще се отрази и на качесвето на продуктите и услугите, които те предлагат. Скоро това ще го разберат и клиентите и те ще трябва да намерят нова фирма, която да решава техните проблеми. Това е нашата възможност да откраднем старите клиенти на нашите конкуренти.

В примерната ситуация при кризата броя на поръчките намалява от 1000 на 600, а броя на фирмите също намялава от 100 на 60 и за да се възползваме от тази трудна ситуация и да не намалее нашия брой на поръчките трябва просто да откраднем от клиентите на нашите конкуренти. Голяма част ще се превърнат във фирми „щрауси“ и ще бъдат лешна мишена още повече, че те сами орязват своите възможности да са конкурентни и клиените ще усетят това по продуктите, които купуват и услугите, които потребяват.

А как ще стане това?

Като начало не трябва да се намалява заплащането на служителите. Не очаквайте да вършат същата работа за по-малко пари – няма да стане. А за инициатива от тяхна стра за излизане от кризата въобще не се надявайте. Бъдете открити с хората, които работят с вас и не крийте нищо. Създайте маркетинг програма за привличане на нови клиенти. Не е нужно да харчите много пари, нужно е да измислите нови и различни начини за разпространение на вашите идеи. Бъдете аграсивни и атакувайте, защото повечето фирми мислят за защита. Бъдете гъвкави и отворени за всякакви нови възможности, не подцянявайте никой клиент, защото не се знае от къде ще излезе заека. Бъдете различни, говорете повече, пишете повече, показвайте повече, общувайте повече или казато образно бийте по силно вашата маркетинг камбана за да ви чуят и клиентите на вашите конкуренти за да разберат, че ви е сте тук и насреща за да им помогнете въпреки кризата. Мислете за нови проекти и бизнес идеи, няма по-подходящо време от криза за нововъвдения.

Идеята е малко теоретична, но вярвам (моят опит я доказва) че ако не сме щрауси и заложим на агресивен и инициативен марекитинг дори и да намалее общия брой на поръчките, нашите поръчки няма да намалеят, защото ние ще си спечелим нови клиенти, а ще загубят страхливите и неразбиращите от маркетинг щрауси.

Advertisements

3 thoughts on “Една маркетинг идея как да се възползваме от кризата

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s