Криворазбраната социализация

Преди няколко дена един мой приятел ми разказа за негова приятелка, която работела за кратко във фирма, която задължавала всички служители да имат профил в facebook.com и да публикуват служебна информаиця в него.

Съгласен съм, че социалните мрежи са много важни за маркетинга и не можем да ги пренебрегнем ако искаме да сме в крак със социално-културните промени, които се случват в живота ни. Аз от личния си опит мога да потвърдя, че социалките продават и си струва да се инвестира време, средства и усилия за да присъстваме в тях. Но! Със заповед и принуждаване всички служители да присъстват в мрежата няма как да извлечем голяма полза от това. За мен това си е „Криворазбрана социализация“!!!!!

Съгласен съм, че колкото повече хора от фирмата имат профил в социалните мрежи и споделят информация, новини, линкове и друга маркетингова информация повече хора ще научат за нас, нашите продукти и нашите идеи и като резултат вероятността за продажби е по-голяма. Но не мога да се съглася, че със заповед за ползване на личния профил за популяризиране на фирмата, в която работим маркетинговата ни ефективност ще се увеличи.

Всички знаем какво става със забраните и заповедите, които не са ни приятни – скатаваме се и не ги спазваме. За да сме успешни в социалните мрежи трябва да сме искрени, да имаме желание да общуваме с хората и да харесваме работата и фирмата си. Само тогава хората ще ни се доверят, защото ние открито заставаме зад фирмата си и обвързваме имиджа си с нея. Ако ще публикуваме служебна информация в личния си профил, това трябва да е лично решение, а не принуда. В крайна сметка не ни влиза в служебните характеристики да ползваме личните си профили за служебни цели. Това изискване навлиза много грубо в личното пространство и не е решение, което ще има положителен резултат, да не говорим за други законови последииц за фирмата. Никой няма да вземе това си задължение присърце.

Похвално, е че фирмите осъзнават голямата полза от присъствие в социалните мрежи, и че ако служителите имат профили и ги използват да популяризират идите на фирмата това може да се отрази изключително положително на бизнеса им. Обаче комунизма свърши, който бил в казарма (аз успях да стана БОЕЦ :)) бил и тя свърши, от тук нататък не става със заповеди. Ако искаме да използваме потенциала на нашите служители като част от стартегията ни за маркетинг в социалните мрежи трябва да използваме други методи. Веднага мога да кажа две предложения:

1. Органиизрайте среща между ръководството и служителите и обяснете внимателно, спокойно и човешки каква е идеята и целта за присъствие в социалните мрежи. И най-важното, защо имате нужда от тях. За да разчитате на тяхната подкрепа и участие е необходимо едно специално условие. Вашите служители трябва да са доволни от работата си, и че работят точно в тази фирма. Ако сте готина компания и вашите служители се гордеят с работата си тогава има голяма вероятност по-голямата част да се присъединят към вас в социалните мрежи. Между другото с определени условности това е и едни малък тест доколко вашите служители харесват работата си и са склонини да обвържат личния си имидж с фирмения и биха препоръчали вашите продукти на приятели и познати.

2. Втория вариант е пак на среща да обясним стратегията си и да предложим, че всеки служител който се съгласи да използва личния си профил за популяризиране на идеите и кампаниите на фирмата да получи определени стимули. Дали ще се плаща на брой споделени новини, линкове и т.н. или ще се разработи друга програма, която осигурява на служителя допълнителни придобивки или в края на кампанията ще има бонуси (ако има положителен резултат) е въпрос на възможности и малко въображение.

За мен е безспорно, че социлните мрежи имат голям маркетинг потенциал и ако убедим и ангажираме повече служители да разпространят нашите идеи из мрежите „на есен доста жито ще ожънем“. Въпосът е да не изпадаме в Криворазбраната социализация, да използваме социалните мрежи правилно и с дойстойнство.

Сигурно има и други интересни методи да ангажираме в социалните мрежи нашите колеги. Ако имате идеи, и искате, споделете…

Advertisements

8 thoughts on “Криворазбраната социализация

  1. Добре казано Стеф. Наистина няма как да не се съглася с твоето мнение за това, че компаниите е добре да се стремят да направят служителите си част от бранда, а не да ги принуждават. Когато един служител обича своят работодател/бранд той е готов искрено да споделя и така резултатите са много по-добри.

  2. Но, в България с изключение на някои далновидни управители и маркетолози почти никой не обвързва личния си имидж с фирмения.

    Причините според мен са страх от откритост и недоволдтво от фирмата.

    А ползите и за фирмата и за служителя са големи.

  3. В момента вярвам, че успешните компании търсят истинските активи на своята марка, а зад нея безспорно са и лица-експерти или други работещи за успеха и.

  4. Направо можеш да защитиш патент за мотивационна програма за персонала да споделя фирмена информация в личните си facebook профили 🙂 Идеята е страхотна, аз лично бих се зарадвала и на такава за личните блогове…

    1. Идеята за блоговете е много добра, ще го патентоваме съвместно 😉

      Личните блогове на служителите в една фирма са наистина интересен вариант за маркетинг. Стига да има интерес и от двете страни. Блогърите смятам, че ще са „За“, остава и ръководствата на фирмите да узреят…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s