Блогър в нужда се познава

Блоговете са социален феномен, които промениха много неща. Едно от тях, е че дадоха възможност на всеки с мишка в ръка и добри идеи да популяризира себе си, своята фирма, продукт или марка. Ето защо те представляват толкова голям интерес за нас хората, които се занимаваме с маркетинг.

Доста е говорено за това как да използваме личен или фирмен блог за да разпространим идеите си. По тази тема доста е писано, има доста хора и фирми, които сериозно ползват блоговете за маркетинг. Аз също съм писъл по въпроса: фирмения блог – вашата собствена медия. Днешния ми пост ще е малко по-различен, ще говора за един друг вариант за реклама чрез блоговете.

От доста време се очаква родния бизнеса да обърне внимание на блогърите като част от маркетинговите си кампании. Всички сме чели за подобни примери как на запад се правят кампании чрез независими блогъри и всички сме си мислели дали и у нас ще се случат. В резултат развитието на интернет маркетинга у нас и голямата популярност, която спечелиха някои блогове се появиха и първите примери за маркетинг в независими блогове (които не са собственост на фирмата).

Като всяко нещо и тук има специфични неща, които могат да „обърнат каруцата“, но аз вярвам, че все повече ще се увеличават подобни примери. Този вид маркетинг е специфичен, все още непознат, но е вариант ако искаме да се отличим от конкурентите и да поведем колоната в нашия бранш.

Като цяло до сега подобни кампании са свързани с безплатно предоставяне на продукти на различни блогъри за определен тестов период. През този период, те трябва да ползват продукта и след това да напишат мнението си за него. Наскоро нашумя кампанията на „Мото-Пфое“ за новия Ford Focus, който също за определен период е предоставен на блогъри и те описват впечатленията си. Издаделство ЛИК имаха интересна идея да предоставят книги и да им се прави рецензия. Афилейт програми за различни маркетингови обучуния също са вече част от родната блогосфера. Няма да изброявам всички подобни кампании има и доста други примери.

Прави впечатление, че тези кампании са доста подобни, но като се има предвид трудностите да убедиш клиент да реализира реклама в социалните мрежи са си истинско постижение. Със сигурност има много други по-интересни варианти за правене на маркетинг чрез блогъри и вярвам, че тепърва ще сме свидетели на тях.

Трите най-големи предимства да се реализира рекламна кампания чрез различни блогъри са:

1. голямата популярност на блоговете
2. сравнително не големите разходи
3. доверието, с което се ползват блоговете

Това, което ми прави впечатление на мен, е че до момента се използват най-популярните блогъри, които в повечето случаи пишат за доста широк кръг от теми. В това няма нищо лошо, нормално е да се започне по този начин. Вярвам, че в бъдеще все по-голямо значение ще имат и специализираните блогове, защото те дават големи предимства за таргетиране на потенциалните клиенти.

Обаче има и нещо много важно. Едно от условията да се обърнем към блогъри е нашия продукт или услуга да са наистина качествени. В противен случай нещата могат да се обърнат срещу нас. Блогърите са независими и ще открият тези недостатъци и ще ги напишат, а тогава може да стане доста сложно… Това може би е една и от причините за все още малкото родни примери за маркетинг чрез блогъри – неувереността в това, което предлагаме.

Реализирането на подобни кампании са ново развитие на маркетинга от уста на уста. Имайте предвид, че това не е стандартния ПР в медиите. Тук не може да се контролира разговора и мнението на блогъра. Именно поради това хората ще повярват на написаното.

Въпреки, че има и негативни мнения аз вярвам, че това е наистина добър вариант за различен маркетинг. Очаквам доста по-творчески идеи за маркетинг чрез блогъри в бъдеще. Дейвид Миърмън Скот беше казал, че блогърите винаги търсят интересни неща (аз го потвърждавам :)), за които да пишат. Така, че от нас маркетолозите остава да мислим, да мислим, още малко да помисли :), да се престрашим и да започнем да общуваме по-често с тях.

Не мислете прекалено дълго за да не ви изпреварят конкурентите ;).

Advertisements

4 thoughts on “Блогър в нужда се познава

  1. Аз смятам, че комуникацията с блогърите е едно много удачно средство за постигане на известност на даден продукт или провеждане на маркетингова кампания. Обаче с блогърите трябва да се работи много внимателно.

    Нямам предвид само това, че блогърите се опитват да пишат непредубедено и в малко случаи ще премълчат недостатъците на вашия продукт при тестване, например.

    По-скоро имам предвид, че трябва да общуваме с блогъри, които имат аудитория, сходна с нашата целева група, които са авторитетни и с добър имидж, чиято аудитория е активна и интелигентна. В противен случай сътрудничеството с блогърите може да не даде ефект. Освен това, ако работим с няколко блога едновременно, трябва да има пълна публичност с кои блогове точно си партнираме, да ги представим на сайта си или във фирмения си блог, да отличим по някакъв начин техните усилия. Въпросът не е само да пуснем вируса, а да направим една добре планирана и ефективна комуникация.

    За пример мога да дам ефективното сътрудничество на Борил Богоев в промотирането на първото у нас онлайн обучение „Летящ старт в интернет маркетинга“ с помощта на бизнес и маркетинг блогърите. Той го направи много обмислено, елегантно и затова постигна търсения краен ефект.

  2. Съгласен. Общуването с блогъри не трябва да е скрито и тайно. Трябва открито и ясно да заявим какво искаме да направим.

    Тук няма как да прочетем за правила и трябва внимателно да помислим какви действия ще предприемем. Мисля, че е добре да мислим как да установим комуникация с блогърите, а не просто да има наш банер в блоговете им. Ще наблюдаваме как се развиват нещата.

  3. Според мен именно доверието на читателите в блоговете им е важното предимство за компаниите. За съжаление много брандове още не са на ясно какво е това блог и как могат да присъстват с него. Това не са рекламни платформи и няма себе си уважаващ блогър, който да излъже своите читатели за малко $ 🙂

  4. Привет Тишо,

    Нещата се развиват и вече доста се обсъжда темата за реклама в блоговете. Това ми беше идеята да кажа моето мнение и да продължа дискусията.

    Благодаря, че се включи.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s