Какъв е профилът на българския маркетьор?

Време е да затворя анкетата за състоянието на маркетинг бранша у нас и да разкрия резултатите от нея.

В анкетата се включиха 19 човека. Благодаря на всички за ентусиазма и времето, което отделиха. Честно казано очаквах повече хора да откликнат на идеята, но съм благодарен и на тези рузултати. Следващия път повече :).

Повтарям отново, че тази анкета е лична инициатива и беше опит да събера повече информация за хората, които се занимават с маркетинг в България.

Ето резултатите:

Както предполагах 68% от колегите са жени. Това е добре, защото мога да кажа, че лицето на БГ маркетинга е красиво :).

95% са на възраст между 20 и 40 години.

Всички са с висше образование.

Най-голям процент (32%) са с маркетингово образование, следват колеги с туризъм (16%) и мениджмънт (16%).

53% от колегите са с опит до 5 години, а 32% до 10 г. Това е нормално, защото колегите са млади.

Основно владеят 2 езика (53%), но има колеги, които говорят 3 (21%), а дори и с повече от 3 езика.

Преобладават служителите в български фирми (53%).

Отговорите за заплатата очаквано са различни. Най-много са посочили от 1001 до 1500 лв (37%) .

Радващо е широкия обхват на браншовете – земедели, транспорт, недвижими имоти, туризъм, реклама, IT технологии. Това означава, че все повече управители осъзнават ползата от маркетинг.

„И сам война е войн“ – това е ситуацията за 58%, 37% са част от маркетинг екип до 5 човека. Смятам, че фирмите първо опитват с един специалист по маркетинг и ако нещата потръгнат тогава инвестират в увеличаване на „войската“ :).

Почти поравно са отговорите за планирания бюджет, но за сметка на това 84% имат планирани маркетинг цели – 84%. Някой ще каже, а как се постигат тези цели – решава се на момента с какво разполагаме… Не казвам, че е правилно, но ситуацията е такава. Често управителя решава колко за какво в зависимост от много променливи.

Много интересни отговори има на въпроса за маркетинг философията. Аз ще цитирам един, защото е много показателен за родните условия: „Психология на влиянието и убеждение в нещо с неопределено качество (за България). Теоретично – представяне на качествен и хубав продукт, от който има полза.“ Другите може да ги прочетете, от тук.

Отговорите за целите също са интересни. Ако мога да ги обощя: изграждане на положителен имидж сред клиентите и продажби.

Всички използват интернет реклама, а следващата по-използваемост са печатната и външната. Тук определящи според мен са кризата и бюджета, но съм твърдо убеден, че това не пречи да се постигнат маркетинговите цели.

Мисля, че колегите добре познават и използват арсенала на интернет за маркетинг.

Аз съм приятно изненадат, че 42% имат фирмени блогове. Като ревностен прививърженик на блоговете приветствам тези резултати.

Очаквано facebook e най-използваната мрежа за маркетинг (84%). Все още Twitter.com и LinkedIn.com са неизследвани от повечето марекетолози.

От отговорите за начините за научаване на новостите в бранша никой не води сериозно, равни са „семинари“ и „самообучавам се“. Притеснително за мен, е че само един човек е посочил отговора „Уча се от колеги с по-голям опит“. Но има и друго от кого да се учиш като си сам отдел….

Относно книгите – вески месец четем по една кинга. Трябва повече да четем…Но поне блогове четем (89%).

47% са отговорили, че на всеки 2 месеца посещават семинари. Това е добре според мен.

Ето най-четените блогове: ivosiliev.com, borisloukanov.com, vasvalch.com, oggin.net, gvtrend.com, marketingburkan.com, novavizia.com, biservalov.net, mladmarketing.eu, kreativen.com, markbit.net, blog.justinetoms.com. С голяма доза гордост ще вметна, че моя блог в четри отговора е посочен сред най-четените маркетнг блогове. МНОГО БЛАГОДАРЯ за признанието ;).

Книгите, които колегите препоръчват, може да ги видите, от тук.

С най-приятни впечатления са останали колегите от семинарите: Интернет маркетинг с нулев бюджет и SEO конференция.

Повече от половината са доволни от работата (58%) и от заплатата си (63%).

Все още в доста фирми се гледа на маркетинга като на разход (47%). За сметка на това 89% от колегите са убедени, че маркетинга променя нещата. Значи остава да постигнем поставените цели и да докажем, че мзаркетинга е инвестииця, която се отплаща.

Интересното, е че все повече колеги използват външни маркетинг агенции – 42%. Аз смятам, че това е положител факт за развитиета на бранша.

За мен е положително, че расте броя на колеги с лични блогове (37%). Това е важно за развитието на бранша. Трябва да се поддържаме, помагаме и споделяме.

89% вярват, че има добри специалсти по маркетинг у нас. Трябва да си имаме самочувствие и да се развиваме непрекъснато.

68% са отговорили, че не може да с прави маркетинг без пари. Аз съм готов да поспоря с всеки, но за това друг път… :).

Интересни са и предвижданията за развитието на бранша: залага се на социалните мрежи и на нетрадиционния маркетинг. Всички мнения може да прочетете от тук.

Ето линк към резултатите под формата на диаграма и в табличен вид.

Извода, който аз мога да обобщя, е че българския маркетьор е млад, високо образован, вярващ в своята работа, амбициран да се развива, разбиращ от маркетинг и отворен към експериментиране с нови инструменти, но работящ в не много позитивна среда към него и работата му. Мисля, че бранша се развива и ако продължаваме да сме инициативни и да инвестираме в себе си Най-доброто предстои :). Надявам се все повече да намаляват подхвърлянията, че маркетинг отдела е отдела за брандиране на франелки и флаери.

Ще се радвам да чуя и ваши коментари и мнения.

Advertisements

17 thoughts on “Какъв е профилът на българския маркетьор?

  1. Много полезна анкета и интересни резултати се получиха. Чаках ги с нетърпение! Наистина жалко, че не се включиха повече колеги.

    Не е лошо такъв профил да се изготвя поне веднъж годишно от професионална асоциация на маркетьорите, но у нас асоциациите имат по-различна роля и не се знае кога какво правят.

    Нашата професия е сред най-интересните и универсални професии днес, изисква страшно много знания в различни области, различни човешки качества и е свързана с много комуникация. Започвайки блога Маркетинг Буркан, това беше една от първите стъпки в българското интернет пространство за свободно и професионално общуване на тема „маркетинг“. Сега съм много щастлива, че след повече от две години, вече имаме цяло маркетинг пространство в Бг мрежата и че сме толкова активни!

    1. Благодаря Поли,

      Ако има интерес може да опитаме да правим подобна анкета всяка година. Тогава може въпросите да се редактират и да са едни и същи за да се следи развитието. Аз не съм много фен на подобни асоциации и не е нужно да чакаме някой да ни побутне за нещо. Времето ще покаже, но ще се опитам и другата година да направя подобно изследване. Но основнота ми идея е тази анкета да е отворена и би било супер да се включат и други колеги за да я доразвием и да се публикува и в други блогове за да придобие по-голяма гласност. Дано следващата година да се включат повече колеги.

      И аз приемам за положителен факт, че има доста блогове за маркетинг, от които може да се научи много. Хубаво, е и че има взаимно уважение и сътрудничество между блогърите маркетьори. За мен е удоволствие да съм част от тази общност.

  2. Маркетинга е начин на милене, който все още е присъщ за работещите наемен труд а не за тези които инвестират в него! Все още по-голямата активност е у хората на заплата на не в тези които плащат на тях! Когато тези две криви започнат да се доближават отражението ще бъде наистина видимо. Квалифакацията и желанието са по-големи на по-ниското ниво в йерархията, което за мен си е основен проблем – това пречи и на обективната оценка и на резултати и на положени усилия! Все пак маркетърите имат мисия и нещата ще продължават да зависят от тях (нас 🙂 )!
    Поздрави за инициативата!

  3. Димитър много точно описа нещата в България. И аз мога да го потвърдя с личния си опит. Даже имам идея за публикация на подобна тема, кой е най-важния човек в отдела по маркетинг.

    Както каза имаме мисия да променим нещата и да доближим кривите и не трябва да се отказваме…

  4. Наистина, интересни резултати! Явно е, че сферата се развива и съм съгласна с Поли, че такава анкета трябва да се прави на регулярна база, за да гледаме как се променя професията.

  5. Много се радвам, че остави коментар Васи :).
    Щом и ти си „за“ живот и здраве ще направим тази анкета и догодина, може в началото на годината. Ще очаквам и предложения как да я подобрим и доразвием.

  6. Уау! Поздравления за изчерпателния анализ! Впечатлена съм, че нашия блог също просъства сред четените и първичната ми реалция бе да се замисля дали можеш да ни предоставиш поименно хората, които са го посочили, за да им благодарим 🙂 (в рамките на шегата разбира се).

    Искам да обобщя впеталението си, че статията е написана с изключителен оптимизъм и желяание за поощрение! Поздравления!

  7. Вили, участието в анкетата беше анонимно, но ти вече ги поздрави :).

    „Опитимизъм и поощрение“, защото голяма част от маркетолозите са в началото на своя професионален път (аз също) и всички ние имаме нужда от доверие, увереност и смелост за да продължим своето развитие. А и резултатите показват, че хората от маркетинг бранша са с голям потенциал и голяма амбиция да работят, променят установените правила и да успяват.

  8. Хмммм… Ами аз не искам никого да обидя, обаче ако някои доиде да ми обяснява в офиса света на базата на проучване с n = 19, вероятно ще го изгоня… Просто имате толкова много дисперсия в пробата, че изобщо не си заслужава да се говори за нея, а на базата на такава проба да се правят каквито и да било заключеня е пълна глупост.

    Иначе най-очудващо за мен е заключението при „стъкмистиката“ с блоговете… Ако само 4 от 19 са посочили, че блогът е от най-четените, не е повод за радост, а плесница в лицето. Поради простата причина, че в запитването са участвали само и единствено читатели на блога, пробата е изкревена и само 21% от тях ако казват, че го четат е адски малко…

    Както и да е… Следващата година като решите пак да правите статистики и аз ще се радвам с Вас…

  9. anti,

    Коментарът ти е изключително не на място, но все пак ще ти отговоря.

    Къде прочете думата „заключения“. Защо говориш за дисперсия в пробата без да съм посочил, че от това проучване ще направя заключения за бранша. Това е лична инициатива за събиране на информация за колегите, които се занимават с маркетинг и имат желание да се включат.

    19 човека са участвали в анкетата, от тях 7 са отговорили на въпроса (виж резултатите): „Посочете най-интересните блогове за маркетинг и бизнес у нас?“. 4 от тях са посочили моя блог, което е повече от половината. За мен това е положително и ме радва. Идеята на този въпрос ми беше да събера информация за блоговете в бранша за да може всеки да разбере за тези блогове и да ги чете. Това, че моя блог е сред посочените е оценка на читателите, че намират интересни неща в него.

  10. Готини и интересни резултати са излезли, харесаха ми много въпросите и базата, на която си провел проучването … по повод коментара на anti мога да ти предложа да пуснем въпросите от анкетата следващия път не само във всеки от блоговете ни, но и в NewTrend.bg, за да съберем по-голяма база за анализ, иначе резултатите пак първо при теб ще се публикуват. Какво мислиш?

  11. съгласен, дори и сега можеш да пуснеш анкетата ако си навита. А пък за резултатите не е важно къде се пуснат първо, няма значение стига да се съберат повече участници в проучването.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s