Дизайнът продава

Според изследване на IResearch инвестициите в дизайна са най-добрата инвестиция, която една компания може да направи за да увеличи рентабилността си и да постигне по-високи резултати.

През последните години все повече компании използват услугите на различни дизайнери, които да проектират техни продукти. Този процес е все по-тясно обвързан с маркетинга и е част от основната фирмената стратегия. Поради глобализацията и ожесточената конкуренция на маркетолозите им е все по-трудно да отличат своите продукти в съзнанието на потребителите. По-далновидните отдавна инвестират в дизайн на своите продукти. Говоря не само за дизйн на опаковките, а за дизайн на самите продукти.

Замислете се, че най-харесваните продукти и в същото време най-скъпите са дело на известни дизайнери, които фирмите са наели за да направят нов дизайн на техните продукти. Ето и защо точно тези фирми са водещи в своята област. Няма значение дали става въпрос за пейки, осветителни тела, столове, мебели, коли, телефони, мивки, уреди, яхти, парвюми, дрехи и т.н. и т.н. Дори това се използва от маркетолозите в техните кампании за лансиране на новите продукти, че са дело на еди кой си дизайнер. Бизнеса отдавна е осъзнал, че благодарение на дизайна може да отличи своите продукти от конкурентите. На запад маркетинга и дизайна вървят ръка за ръка в борбата за нови клиенти и запазването на старите и превръщането им в лоялни. Това е и една от причините, че дизайна като бранш е много по-развит отколкото у нас. Бизнеса има полза от дизайна и затова инвестира в него.

Странно, защо у нас не се обръща сериозно внимание на дизайна като начин да се отличим от конкурентите и да печелим повече клиенти. За сега разбирането за дизайна е свързано с наемането на графичен дизайнер, който да направи опаковката. Едва ли има човек, който да не потвърди, че това работи. А в крайна сметка човек си купува продукта заради самия продукт, а не заради опаковката. Замислете се тогава колко голям е потенциала от това да се направи нов, авторски дизайн на продукт, щом само дизайнерската опаковка върши работа.

В България търговците с гордост се хвалят, че продават италиански, немски, канадски, норвежки, френски и т.н. продукти, защото това е гаранция за качествен продукт. Сами подценяваме себе си. Аз винаги съм предпочитал българското.. За съжаление повечето фирми предпочитат да търгуват с вносни продукти, а не да инвестират в собствен дизайн и изграждане на своя марка.

Ако аз бях част от маркетинг екипа на производител например на детски кошетки щях да инвестирам в техния дизайн. Вариантите са два или да създам екип от дизайнери или да наема дизайнери да проектират определен брой продукти. Решението е въпрос на възможности и стартегия, но по-голямата част от маркетинговия бюджет щях да инвестирам в дизайн. Това е начина, по който щях изградя силна и разпознаваема търговска марка и да се отлича от останалите.

Много хора в България не са запознати с работата на дизайнерите и им нямат доверие. Това е странно, защото иначе са склонни да платят повече за известните марки, които са дело също на дизайнери….

Ето как работят дизайнерите: „Дизайнерите се фокусират върху потребителите и техните предпочитания, върху технически и функционални въпроси, лекотата на използване и ергономия на продуктите когато работят по техния дизайн. Дизайнерите също мислят и върху имиджа и как дизайнът може да комуникира с цялостната стартегия и философия на компанията“. Това е часто от информацията от сайта на студио за дизайн Soyadesign.

Ако повече производители в България осъзнаят, че благодарение на дизайна ще могата да продават повече и че той е част от маркетинга няма да е далеч времето когато все повече българи с гордост ще избират наши продукти. Това от своя старна ще се отрази и съживително на цялата ни икономика.

А за всички нас, които се занимаваме с маркетинг мога да кажа, че дизайна е „Свещения Граал“ на нашата професия и в бъдеще все повече нещата ще се въртят около него. По-бързите и по-далновидните ще спечелят и ще трябва да ги догонваме…..

Advertisements

5 thoughts on “Дизайнът продава

  1. Стеф, добре написано наистина. Според мен не само го подценяваме в България, но и не се опитваме да го разберем. Един добре направен и премислен дизайн може да направи чудеса. Без значение дали се отнася до функционалността на бранда или неговата опаковка. Но именно поради тази причина трябва да започнем да разбираме повече законите на брандинга.

  2. Тишо благодаря, че се включи. Така е, дори не се опитваме да проумеем, че дизайна е наистина мощно средство за маркетинг. А то е такова.

    Вчера в блога на фирмата, в която работя публикувахме обширно интервю с дизайнера Валентин Водев. Неговите думи са доказателство, че на запад мислят „не дали да използват дизайнер, а кой да е той“: http://blog.indesign-bg.com/index.php/2011/04/v-vodev/ Прочетете го в него има много полезни неща за това как ние маркетолозите да се възползваме от дизайна за да продаваме повече.

    Често казано очаквах тази статия да предизвика много повече коментари и мнения, защото според мен темата е различна и страхотна и няма много писано по нея в блогосферата.

    Но явно наиста сме далеч от това да използваме дизайна за да продаваме повече…Един приятел от facebook ми писа, че на запад дизайна продава, а у нас продава чалгата.

  3. Браво за статията!
    У нас? Какво значи у нас? Къде продават българските фирми?
    И сравним ли е ЕУ пазара с БГ?

    Темата е болна и за мен, като дизайнер, както и за всички мои колеги, които работят в и за България. Проблема може би е в квалификацията и модела на работа на българските производители. Или липсват дискусии по темата? 🙂

  4. Привет Величко,

    Добре дощъл в блога и благодаря за коментара.

    Ще ти споделя моето мнение. Съгласен съм, че проблема може би е в квалификацията и модела на работа на българските производители, както казваш. Но това не е пълната картинка на нещата. Според мен от производителите не може да се очаква много. Защото повечето производители у нас са занаятчии (без да ги обиждам или подценявам). Имам предвид хора, които имат занят и са се специализирали в него (някои са много добри). Поради много ограничения в резултат на мисленето, образованието, контакти, мечти и цели и т.н. те нямат търговското или маркетинг мисленето как да се развият, как да печелят клиенти, как да изградят своя търговска марка и да създадат сериозна фирма. Те разсъждават ограничено от поръчка на поръчка. Имат ли работа в момента живота е прекрасен, няма ли работа – оплакват се. Почти липсва планиране на цели и работа по тяхното постигане. Допълнително ако един производител се реши да ти произведе твоя продукт, той какво ще свърши за да го популяризира. Нищо. Той не знае как стават нещата и ще чака или на теб или на случайността. Има изключения навсякъде, но са отчайващо малки.

    Затова смятам, че пробива на българския дизайн ще дойде когато дизайнерите убедят хората от маркетинг отделите на големите фирми у нас да инвестират в дизайн на продукти. Защото те мислят напред, планират инвестициите и следят дали това, което правят носи пари. Проблема е че маркетолозите у нас не виждат смисъл в дизайна, като решение за повече печалби и отличаване от другите на пазара или по-скоро не са притиснати до стената от конкуренцията да мислят по този начин. На запад конкуренцията е много по-ожесточена и за разбрали, че дизайна е начина за дългосрочно предимство пред конкурентите, което трудно се копира. В старите учебници по маркетинг му казваха развойна зейност 🙂 . Ама с новите промени работещите предприятия ги разпродадоха и сега е трудно да се започне от начало.

    Много по-лесно е да внасяш чужди продукти и да изтъкваш техните прдимства и да плюеш по българското. Затова инвестициите в развойна дейност или дизайн се ограничиха. И сега е трудно да се възстановят нещата.

    Според мен решението е да се търси контакт с маркетолози и да им се обясни как може дизайна да им помогне. Ако ги спечелиш и те инвестират в дизайн, те сами ще са мотивирани да рекламират този продукт (ще го направят професионално и с пари), защото идеята е те да спечеля повече клиенти именно с него. Като добавиш и товята моитвация да популяризираш своя дизайн – успеха е реален. Тогава вече фирмите ще се убедят, че дизайна продава.

    Най-ефективния начин да се убеди бизнеса да работи с дизайнери е дизайнера сам да проектира и произведе продукт, който да отговори на силно търсене на пазара и да започне да го продава сам. Да е нещо, което хората искат да купят и той да им го осигури. Постепенно такива примери ще доведат до промяната. Има доста будни маркетолози у нас и те бързо ще открият дизйнерите.

    Това е моето мнение.

    Знаеш, че и аз работя в дизайнерско студио. Според мен има засилващ се интерес към български дизайнерски продукти. Но като предложения са малко или чоевк не може да ги открие. На българския дизайн му трябва маркетинг и всеки трябва да рекламира себе си и своите продукти, защото никой друг няма да свърши тази работа.

    Виже още една статия в моя болг за френския дизайнер Ито Морабито, как той е направил своя пробив в диайна – https://stefanrusev.wordpress.com/2011/02/17/marketing_izmama/

    Малко се поотнесох с писането, ама и ние ги умуваме тези проблеми с колегите :).

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s