За какво използвате маркетинговият си бюджет?

Много често меркетолозите говорят за планиране на бюджет за маркетинг и се опитват да измъкнат колкото се може повече пари от ръководството за да увеличат продажбите. И когато резултатите не са постигнати искат още пари за да продължат да правят нещата по стария начин. Оправданието, което използват, е че трябда да се купи повече медийно време за да научат повече хора за нашите продукти за да купуват повече. Но тук е проблема. Увеличените разходи изискват и още повече продажби за да сме на печалба. Правим повече инвестиции, а те се изплъщат все по-трудно. И така кръгът наречен криза се затваря.

Има ли изход? Има според мен. Трябва да се тръгне от началото и да се запитаме не може ли по-ефективно да използваме бюджета си за маркетинг, колкото и да е той. В описанието на горния омагьосън кръг изхода се търси на вън от фирмата. Да се използват външни ресурси за привличане на вниманието на клиентите, като се купуват реклами и се ползват външни специалисти за търсене на решения.

Ето едно малко предложение от мен :). Защо не се обърнем към вътрешните ресурси на фирмата. Имаше една мисъл (вече не помня кой я беше казал), че маркетинга е толкова важен, че не трябва да се оставя в ръцете само на маркетолозите. Идеята ми е маркетинговия бюджет да се инвестира вътре във фирмата. Как? Да се събере целия персонал и да им се постави задача да измислят алтернативен начин как да увеличат продажбите като не използват традиционните начини, които явно в момента не действат. Да се раздели бюджета на две части. Едната част да се използва за реализиране на най-интересните идеи, които се родят. А втората част да се използва като финансова награда, ако се постигнат резултати.

Често сме смаяни когато хора от различини отдели с различни отговорности предложат алтернативни решения, за които не сме се сещали досега. Понякога сме професионално обременени да мислим в една посока и ни е трудно да променим гледната си точка. А точно в тази промяна на мисленето е решението, което ще доведе до изхода.

Това малко предложение ще има сплотяващ ефект. Често при кризисни ситуации ръководството само търси решенията и за служителите остава само да се надяват, че нещата ще се управят. Те продължават да правят нещата по старомо и по никакъв начин не могат да помогнат. А това води до апатия и търсене на решение всеки да се справя сам (най-често с намиране на нова работа). Хората (аз също) имат нужда да чувстват, че са ценни за фирмата и, че тяхното мнение и знание са важни. Едва ли може да има по-голяма мотивация за служителите да имат участие във вземането на решенията и да имат финансова полза от тези решения.

Замислете се, не е ли страхотно. Да имаш свобода да предложиш нещо ново, различно и изобретателно и да ти се увеличи заплатата. Според мен е страхотно. Ако нещата се объркат и не доведат до резултати пак ни остава втората част от маркетинговия бюджет. Така, че рисковете са минимализирани.

Вече има много литература за брейнсторминг техники за стимулиране на творческото мислене. Скоро прочетох една книга Бизнес мисленето: Лидерство и вдъхновение, на Пол Слоун. В нея има наистина много примери за фирми и хора, които са променили своя подход на маркетинг, били са различни и са успели. В тази книга има и техники за стимулиране на изобретателното мислене, които могат да се използват за реализиране на тази моя малка идея.

Ето две от тях. Вземате тълковния речник, някой казва номер страница и избирате няколко произволни думи. След това на различни хора или екипи давате задачи да използват тези думи за да измислят начини за увеличаване на продажбите. Звучи странно, да така е, но пък предизвиква да се излезе от станда,тните рамки на мислене.

Друг метод: Избройте всички начини как да изгоним всичките си клиенти и опишета как да се държим максимално грубо, непрофесионално, арогантно и т.н. След това открийте противолжните действия за да елиминирате вероятността да изгоните клиенти. Странно е, но пък така ще стигнете до нива на мислене, до които никога не сте стигали и ще се предизвикате да мислите творчески и различно.

Ето и няколко реални примера, за които които прочетох в Бизнес мислене, на Пол Слоун.
Сони имали цел да произведат малък, мобилен и записващ радиокасетофон. Успяли да измислят малък и мобилен, но не и записващ радиокасетофон. Всички мислели, че са се провалили, но един човек предложил да добавят към него слушалки. Ръководството решили да експериментират и така създали Уокмена.

По време на златната треска Леви Страус (Levi Strauss) решил да продава палатки на търсачите на злато. Но него лято било много топло и всички спяли на открито. Пълен провал нали? Но Леви Страус използвал плата на палатките, който бил здрав и износоустойчив за направата на панталони за работниците. Така е започнала марката дънки Levi’s.

Книгата Бизнес мислене, на Пол Слоун я получих, като част от кампанията на издателство ЛИК, която се казва: Имаш ли блог? Аз малко със закъснение завършвам участието си, но по-дбре късно от колкото никога. Реших рецензията да е по-различа. Самата книга предизвиква към размисли, които могат да доведат до много интересни решения. Това малко предложение ми мина през ума докато четях книгата. Един от недостатъците е, че тази идея ще е по-лесно осъществима за малките фирми, но нищо не се знае…

Вие какво ще кажете за тази малка идея? Дали би могла да са реализира?

Advertisements

11 thoughts on “За какво използвате маркетинговият си бюджет?

  1. Идеите са добри, не само за малки, но и за големи фирми. Обаче си прав, че в повечето случаи ръководството обича да работи по старому и когато ти искаш да направиш нещо по-различно, най-вероятно няма да получиш съдействие от шефовете.

    Българският начин на мислене е доста труден по отношение иновации – да се вложат ресурси в изпълнение на маркетинг идея от служител, който не е в „маркетинг отдела“ , шефът би казал „Тогава на тези в кавичките за какво им плащам, като консултант-продавача мисли по-добре от тях? Ами ако греши!?!“

    😉

  2. Може и да си помисли шефа така, но пък иначе често се плаща на външни специалисти. Идеята ми е да се ангажира целия потенциал на фирмата. Ако идеята дойде от друг служител след това маркетинг отдела трябва да свърши много работа за да се популяризира тази идея.

  3. Аз до сега не съм срещнал човек, който да попитам:

    – Този бюджет ще ми донесе ли приходи; ползи; просперитет на бизнеса или просто си чешам с еди какъв си разход егото на бизнеса.

    Тоест никой не ми е гарантирал до сега нищо. И заради това бюджет нямам.

    1. Привет Стамен,

      Добре дошъл в блога.

      На тази земя и в този живот никой не може да ти гарантира нищо.

      За да има успех определен бюджет влияят много неща, някои контролирани от нас други не. Отделно ние сме в конкуренция с други подобни на нас така, че нещата се усложняват.

      Никога няма гаранция, че нещо ще успее, но ако не опиташ тогава със сигурност няма да успееш.

      Аз обичам да цитирам думите на Марк Хюз: „Трябва да се стремим да надмислим конкурентите, а не да ги надхарчим.“

      А дали маркетинга може да „донесе ли приходи; ползи; просперитет на бизнеса“ аз вярвам, че е така.

  4. Добър пост и добри предложения за излизане от кутията (out of the box) техники. Според мен е добре, както ти казваш, да включим повече хора от фирмата в маркетинг стратегиите си, защото именно търговци, секретарки, разносвачи и прочие са хората, които имат най-голямо взаимодействие с нашите текущи и потенциални клиенти и информацията, която те могат да ни дадат е безценна.

  5. Страхотна гледна точка към рецензията на книгата! Аз също я рецензирах преди време, но ти предлагаш не само чистия преразказ на книгата, а и чудесна интерпретация. А Пол Слоун се връзва много добре с темата за бюджета!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s