Maркетинг стажанти през лятото 2.0

Повода за този пост е статията Maркетинг стажанти през лятото? написана от Поли Козарова. Тя ме помоли да продължа темата и аз с радост го правя.

В коментар в блога на Поли казах, че преди време и аз мислех да напиша подобна статия. Поводът беше, че във фирмата, където работя получихме майл от студентка в чужбина по архитектура, която искаше да натрупа опит по време на лятната си ваканция в България и ни пита дали може да изкара стаж при нас. Аз говорих с управителя и отговорих положително, че сме съгласни да изкара стаж при нас. Но когато дойде времето тя не се обади. Надявам се да е изпратила питането си до няколки фирми и е да избрала една от тях.

Тогава ми мина през ума, че това е много добра възможност за млад човек да натрупа реален опит за това, което учи. Когато аз бях студент беше доста по-различно и трудно да се изкара стаж някъде. Тогава интернет не бе така широко достъпен и бизнеса разсъждаваше много по ограничено. Беше много трудно да достигнеш до фирмите. Единствения начин беше да попиташ секретарката дали търсят стажанти, защото просто тя няма да ти позволи да стигнеш по-нагоре. Но, сега не е така.

Всяка уважаваща се фирма има богат на информация сайт с мейлите на голяма част от ръководството. Може не само да напишеш мейл до някой от ръководството, но и ще ти отговорят. Друго положително нещо е, че вече бизнеса е отворен и осъзнава, че основно предимство са хората и техните умения и способности. Има примери на фирми, които се свързват с университети и специализирани училища да търсят млади надежди. Така, че вече много управители са узрели за ползата от стажански програми.

В този ред на мисли помислих какво бих направил аз ако сега съм студент за да се опитам да си уредя стаж за лятото? Приемаме, че търся стаж по маркетинг. Щях да се опитам да подходя като специалист по маркетинг. Бих започнал като си избера 2-3 (може и повече) интересни за мен бранша, в които искам да работя и които ме вдъхновяват. След, което ще започна да проучвам на фирмите от тези браншове. Тук ще е нужно малко повече мислене за да определя критериите, по които ще проучвам различните фирми. Ще търся фирми, които имат по-широко и по-специално отношение към маркетинга. Някои от критериите, по които ще проучвам фирмите са: нетрадиционни маркетинг кампании, фирмен блог, дали има служители/мениджъри, които имат блогове по маркетинг, дали са лидери в браншовете си, имат ли профили в социалните мрежи, известност в медиите, участват ли в различни обществени събития, благотворителност и др. Според мен тук ще е тънкият момент как ще открием интересните фирми.

След това ще избера на кои фирми да изпратя мейл с предложение за стаж през лятото. Ще се опитам да помисля как да предложа по интересен начин своите услуги и с какво мога съм полезен и какво умея. Идеята ми е да заинтересовам тези фирми. Един студент няма голям опит и съмочувствие, но важното е да се прояви отношение и лична амбиция към конкретната фирма. Тук също има маркетинг, най-вече личен маркетинг, как да се представим пред целевите си клиенти и как да ги спечелим.

Успехът никога не е сигурен, но ако се подходи като специалист по маркетинг според мен шанса е по-голям. Отделно едно такова проучване ще си е реален и сериозен маркетингов опит. Това е работата на маркетолога: да проучи пазара, да определи целевия си сегмент и да отправи своето предложение до потенциалните си клиенти. Като се учи за изпити често четем как се прави проучване, как се правят кампании и т.н, но в реалността има много пречки и трудности, които трябва да се преодолеят. Именно мисленето как да се справим с тях води до развитието, защото маркетинга трябва да открие различни начини как да достигне до своите клиенти. Един съвет от мен не се отказвайте, защото В маркетинга няма, няма………

Надявам се с тази статия да вдъхна малко увереност на студентите и да покажа, че в маркетинга ние трябва да сме активни и ние да търсим възможностите. Темата с набирането на стаж за да започнеш работа по специалността ми е лично позната, защото знам с колко проблеми съм се сблъскал за да мога да започна работа в областата на маркетинга. Тази статия е опит да променя това мислене….

Какво мислите за проблема с набирането на стаж за да може да се започне работа по специалността и как той може да се реши?

24 thoughts on “Maркетинг стажанти през лятото 2.0

  1. Не съм отказвала .Ще се радвам ако мога да се усъвършенствам.Избора на място оставям на този, който се занимава с моето обучение.Мисля че неговия , ще е много по-правилен от това което аз направя.

  2. Стеф, браво! Статията е много на място. Точно сега е добре младите да научат за подобни „хитринки“, които да използват. Мисля, че начина по, който представяш услугите си е най-важен, но ентуасиазъм и страст към работата също трябва да има!

  3. Благодаря Тишо,

    Определено смятам, благодарение на интернет може да се намери фирма за стаж и се опитах да дам няколко предложения.

  4. Допада ми статията и мисля, че на студенти от ИУ-Варна ще е полезна. Аз, когато се интересувам от дадена фирма, звъня директно, така разбирам, кой е човекът зад дадена обява.

  5. Привет Мартин и добре дошъл в блога.

    И аз така разбирам маркетинга. Имам ли интерес не чакам да се появи възможността, а търся и се опитвам да предизвикам тази възможност.

    Като студент в ИУ-Варна едно от най-важните неща, които научих, че човек трябва да е активен, и че в маркетинга няма, нямя……

  6. Благодаря:) Това е, че в България още се създават определени практики. Фирмите, често поглеждат на теб като нахалник, а не като на кандидат, който е напорист и търси алтернативни начини.

  7. затова има фирми, които успяват и създават страхотни марки и такива, които кретат и са като строителни педприемачи – ден да мине друг да дойде, днес това да направим пък за утре като дойде тогава ще мислим.

  8. Стефо, благодаря, че откликна на предложението ми! Твоят пост дава хубава гледна точка (по-точно, правилната) – ако направим всичко възможно, ще получим това, което искаме. Активността, енергията и упоритостта печелят!

  9. Привет Поли,

    Знаешли, мисля си за още едно продължение по темата. Говорим за стаж за да може студентите да видят и да опитат какво представлява маркетинга в реалността.

    Защо в университетите не канят хора, които реално работят в маркетинга на едно упражнение да разкажат за работта си и какви проблеми решават. Мисля, че ще е вдъхновяващо за студентите.

    Когато бях студент в едно упражнение по маркетинг една жена дойде да търси предодавателката ни (Доц Юлия Узунова) и тя е помоли да разкаже за работата си. Запомнил съм тази среща след толкова години с много положителни впечатления.

    Мисля да напиша нещо по въпроса.

    1. Toва е чудесна идея! Аз я подкрепям от все сърце – хората с маркетинг блогове бихме могли да направим едно предложение към някои от университетите за среща със студентите, да видим как ще реагират!

      Особено ще бъде полезна такава среща в края на бакалавърската степен – за да се ориентират те какво в маркетинга биха искали да практикуват и дали да продължат с магистратура в същата област.

      1. Идеята е страхотна.

        Само да не ни обвинят в егоцентризъм и евтин ПР (както казват за политиците). Би било страхотно ако се случи.

        Преди около месец и нещо аз получих майл от председателя на „Клуб Маркетинг“ към „Иу Варна“ с покана за среща със студентите от университета посветена на успеха в онлайн среда, част от поредицата наречена „Кой казва, че не става кариера в България“. Освен мен трябваше да участват Ивелина Атанасова, представител на Нова Визия и представител на webnotize.me. Но в последния момент срещата се отмени.

        Няма значение, важнота, е че има такива иниицативи и може и да се реализира твоята идея Поли.

        Аз съм ЗА.

  10. Ако говориш за моя блог, благодаря за признанието :).

    Предложението ми е преподавателите да канят различни специалисти, които да говорят за своята работа. Мисля, че това ще е полезно за студентите.

  11. Привет Петя, добре дошла в блога.

    Когато аз завършвах през 2004 беше почти невъзможно да си намериш стаж в някоя фирма дори и да работиш безплатно. От тогава минаха 7 г и много неща се промениха. Тази статия показва колко криворазбрани са нещата у нас и как може да се експлоатират младите като се прилъгват със стажове.

    Коагато аз си търсех работа практиката беше да се наемат токущо завършили студенти като търговски представители с заплата 300 лв. Работиш 5, 6 месеца и се махаш, като новата работа е пак търговски представител и ако имаш шанс е с по-висока заплата. Аз съм вървял по същия път и знам какво е…

    Да научиш нещо от някой (поне от моя опит) беше невъзможно. Причините са две. Просто те хвърлят на улицата да продаваш и ако не става ти си виновен, защото всичко ти е „осигурено“ и второ: у нас с гордост се говори една поговорка, че работа не се учи, а се краде (ако някой ми го каже това, това означава за мен, че душичката му не е по-голяма от кибритена кутийка и е малоумник).

    В тази ситуация е много неприятно и за да излезеш от нея трябва да разчиташ на себе си и да се стремиш сама да се развиваш. От всяка работа може да научиш нещо и бъди със широко отворени очи и ум, защото всеки опит и контакт е важен и не знаеш кога ще ти потрябва.

    В момента има много литература, обучения и лекции (това е трудон за млад специалист защото са скъпи), има библиотеки, които са достъпни и много, много блогове. Чети блогове за маркетинг, бизнес, реклама и всичко в областта на икономиката, което може да ти е от полза. Ако знаеш чужд език е страхотно, защото чуждите блогове са в пъти повече. Моя опит е чети, чети, чети и експериментирай. Самоубочавай се и сама дърпай летвата напред и нагоре. Знам, трудно е, но това е решението. Никой няма да те хване за ръка и да те научи. Но ако си активна и работиш здраво над себе си шансовете и възможностите ще се появат и ще се отвори работата, която ще те изкара от кръга на търговските представители. Когато знаеш какво преследваш и се трудиш за него ще се появят и хора които да ти помогнат.

    Относно коментарите и „чистия маркетинг“, че е чисто стратегическа длъжност. Т.е. планиране,целеполагане, бюджетиране, анализи,разработване на нови продукти, изследвания на пазари и потребители и т.н.. Да така пише в учебниците. Добре. Защо се прави маркетинг и каква е неговата цел? Целта на маркетинга е да се продава. А как ще използваш маркентинг микса си е твое решение. Маркетинга трябва да увеличава продажбите. Това е ЦЕЛТА!!!!

    Планиране,целеполагане, бюджетиране, анализи,разработване на нови продукти, изследвания на пазари и потребители и т.н. – много са важни, но често реалността те поставя в ситуация да не можеш да направиш всичко както е по учебник, но без статегия няма да има успех. В маркетнига Няма, Няма…….Твоята работа е да откриеш как да увеличиш продажбите. Просто трябва да надмислиш конкурентите…. :).

    И да повечето шефове не знаят какво е маркетинг и не го уважават. Но затова има успешни и посредствени фирми и рано или късно вярвам, че добрите маркетолози ще работят в успешните фирми.

    Ще се радвам да общуваме и по други теми в блга Петя.

    Запомни го: В маркетнига Няма, Няма…….

    1. Благодаря за отговора!

      Аз не работя в областта на маркетинга, но малкото което знам ми е помагало в мои инициативи.

      Поинтересувах се от възможности за обучение и реализация в тази област, но от всичко прочетено разбрах, че ситуацията е като във всяка друга професия. И няма как да е другояче, защото говорим за все същите „работодатели“ в България, чието мото е „с трици маймуни да ловим“. Предпочитат се млади хора, които имат ниски изисквания и са готови да дават много от себе си, с идеята че се учат и трупат опит. Когато го натрупат, обаче, и поискат това, което им се полага, биват заменяни със следващата партида жертвоготовни млади хора. Вероятно има и някакви изключения, доказващи правилото.

      Причината да пиша тук е, че статията ти ми се видя някак утопична на фона на това което прочетох в нета за стажовете. Явно в нашата действителност, те са просто още един инструмент за издевателство над търсещите реализация млади хора.

Вашият коментар

