За социалните мрежи, кой е рибар и кой е шаран

Тази година може да се каже, че хита в маркетинга са социалните мрежи. Едва ли има тема, за която да е писано повече. Според мен основната причина, е че това е най-достъпния и евтин начин да разпространиш своите идеи. А по време на криза доста от бюджета се орязва, така че основателно всички гледаме към социалките.

В социалните мрежи присъстват и малки и големи фирми, дори отделни предавания по националните телевизии имат фен страници, а също и много от известните хора у нас. От доста време се каня да пиша по въпроса как да правим маркетинг в тези мрежи. Има много инфо по темата под формата на съвети и правила. Аз ще си кажа моето мнение под малко по-различна форма. Далеч съм от мисълта, че правилния начин е само един, но ще се опитам да хвърля светлина от една различна страна на въпроса.

При стандартния начина на маркетинг ние изпращаме различни съобщения, промоции, реклами и т.н. до целевите си клиенти и се опитваме да ги „уловим“ на въдицата си. Целта ни е чрез различни маркетингови кампании да им привлечем вниманието. В този случай ние сме рибаря, ние хвърляме захранката и чакаме с въдицата да се закачи някой шаран (ясно е кой е шарана 🙂 ). Но в социалните мрежи нещата не стоят точно така :). Много често се допуска грешката да се мисли за тях като за още един канал за изпращане на маркетинговите ни съобщения и да чакаме поръчките. Така няма да стане. Това не е правилно, необходимо е да мислим и да действаме по нов и различен начин.

Ето как. Първо социалните мрежи са място за неформално общуване с пряко и непряко свързани с бизнеса ни хора. И второ, целта е да стигнем до нови клиенти и да продаваме на тях. Тук системата рибар/шаран е обърната и ние не сме на водеща позиция. Тогава как да продаваме като нас трябва да ни уловят? Това е разковничето – да искаме да ни уловят и да мислим как да ни уловят.

В социалните мрежи всеки споделя неща, които на него му харесват и по този начин хората се свързват в групи и общности с еднакви интереси. От напълно непознати благодарение на взаимни интереси те се откриват, „сприятеляват“ и започват да общуват по между си. Споделянето на интересни неща в определена област е средството, с което те се откриват. Всеки хвърля своята захранка и чака какво ще се закачи на въдицата му. Така по този начин хората се свързват с интересни за тях хора и групи.

По този начин трябва и ние да правим маркетинг в социалните мрежи. Трябва да разберем, че потенциалните ни клиенти хвърлят въдицата с кукичката, когато нещо им привлече интереса, и че те търсят нас. Какво означава да хвърлят въдицата? Задават въпроси и питат за повече информация за нашите продукти. И тогава ние трябва да действаме така, че да засилим и затвърдим интереса им за да продължат да се интересувата от нас. Трябва да отговорим на питанията им и да проявим лично отношение към тях. Да покажем, че те са важни за нас, че искаме да работим с тях, и че сме на тяхно разположение. Важно е тона да е лек, приятен и досътпен. Ако това го направим постепенно техния интерес ще премине в доверие и ще се стигне до поръчка.

Ние трябва да действаме като скачащ над водата шаран, който показва бляскавите си люспи и да споделяме интересна и полезна информация в нашата област. А когато клиентите хвърлят въдицата трябва да я налапаме 🙂 и да им осигурим необходимото внимание и информация. Но не трябва да ги затрупваме и да ги притискаме с решение за покупка. Трябва да имат свободата сами да вземат решение. Притисним ли ги ще се отдръпнат.

Така, че за да се прави маркетинг в социалните мрежи трябва да се осъзнае, че ние сме шарана, който трябва да налапа кукичката хвърлена от клиентите. Но следа като ние сме си свършили домашното и сме осигурили достатъчно полезна и интересна информация, която той да открие.

Снимка

Advertisements

10 thoughts on “За социалните мрежи, кой е рибар и кой е шаран

  1. Супер елегантно навлизане в темата – поздравления! Със следващите публикации трябва да стане ясно, че Маркетинг-а в Социалните Мрежи е по-особен – онази част, която касае „Продажби“, е „невидима“ защото те (СМ) Не са Мястото на Продажба! Ако продаваме Продукт/Услуга например в Amazon, eBay или ClickBank ще е Грешка да“го закараме“ във Фейсбук. Стефан, тази тема – Social Media Marketing ще бъде подробно представена в онзи Проект във Фейсбук за който вече знаеш. В очакване на следващият „пост“ по темата – 🙂

  2. Стеф, определено си прав. Много добре си влезнал в темата както казва човека отгоре 🙂 Въпросът е, че не винаги можеш да намериш кой пише за теб – може просто никой да не пише. Според мен подхода, който даваш е истината за големите фирми с голям brand awareness, а за малките социалните мрежи са именно начина да бъде създаден такъв.

    Поздрави

    1. Имаш предвид, че малките фирми не могат да отделят човек, който да поддържа профилите в социалните мрежи ли?

      Малко не можах да те разбера..

  3. Може би се изразих малко странно 🙂 Исках да кажа, че малките фирми е добре да гонят не само директни продажби чрез Социалните Мрежи, а и brand awareness. Докато по-големите могат да използват СМ като мониторинг в/у пазара и своите клиенти!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s