Страхотният маркетинг променя правилата

Предполатам всеки, който се занимава с маркетинг си задава всеки ден един и същ въпрос: Как да правим страхотен маркетинг? Аз също търся отговор на този въпрос.

Ако искаме да постигнем страхотни резултати, които надхвърлят стандартните разбирания за успех трябва да променим правилата, по които правим маркетинг, и по които работим. Нямам предвид самоцелна промяна за да сме просто различни, а промяна, която носи стойност за клиентите и за нас.

Замислете се колко често сте чували думите: „Така работят всички“, „Така е открай време“ или „Топлата вода вече е открита“. Предполагам сте чували историята за служителя от службата за патентствата в Щатите, който е казал преди повече от 100 години, че всичко което може да се измисли вече е измислено. Всички знаем как се е променил света от тогава. Така, че не се оставяйте да погубят ентусиазма ви има толкова много неща за откриване и подобряване.

Как да направим тази промяна? Задавали ли сте си скоро следните въпроси: Защо работим така?, Има ли по-добър начин на работа?, Как да подобрим обслужването на клиентите си?, Как по-добре да организираме работата си? Какво можем да подобрим в работата си? Може ли да подобрим продукта/услугата си?, Какво точно очакват от нас клиентите? Защо хората купуват нашите продукти/услуги? и т.н. Ако не сте го правили скоро, направете го. От време на време трябва да поставяме под съмнение всичките ни разбирания за бизнеса, който правим.

Заети с решаването на всекидневните проблеми забравяме да мислим за съществените неща. А именно, защо сме в този бизнес и как можем да станем по-добри. Сляпото следване на приетите правила в определен бранш никога няма да доведе до значителни и страхотни успехи. Просто, защото всички останали работят по тези правила.

Големите бизнес успехи винаги са се отличавали с различен и новаторски модел на маркетинг. Това са били фирми, които не са се съобразявали с правилата, защото са открили по-добри начини да обсужват своите клиенти и по-добри начини да предложат по-качествени продукти/услуги.

Ричард Брансън е точен пример как променя всеки бизнес, в който влезе. Бях чел, че според него колкото повече проблеми има в един бизнес и колкото повече са недоволни клиентите в него толкова той е по-преспективен. Брансън вярва, че може и е способен да подобри нещата, като промени правилата. Цялата негова истария е низ от такива примери как не се съобразява със статуквото и създава свой по-добър модел на работа.

Музикалния бизнес се смята за един от най-консервативните и че големите звукозаписни компании определят парвилата и ако не ги спазваш те изхвърлят от него. Чувалили сте за Radiohead?. Те успяха да променят правилата и спечелиха. Как?

Radiohead отказват да подпишат договор с продуцент и променят правилата на бизнес. Решават да пуснат последния си албум „In Rainbows“ да се сваля безплатно или почти безплатно от техния сайт. Всеки може да получи новия им албум срещу колкото той прецени. Полетата за цената са празни и феновете сами решават колко да платят или да не платят нищо. Интересното е, че CD с техния албум не може да се намери по магазините, така че техния сайт е единственото място от където може да се купят новите им песни. Според Mashable.com за една седмица албумът на Radiohead е бил свален 1.2 млн. пъти срещу средно 8 долара на даунлауд. Което прави 9.6 млн. долара. Ей така, без посредник… (източник в. Капитал) Какви се струва 9.6 млн. долара без посредник, защото са имали смелост и са решили да променят правилата на бизнес. След Radiohead правилата променят Трент Резнър от Nine Inch Nails и Горилаз, които също пускат безплатни албуми.

Някой ще каже как ще печелят ако не продават албумите си? Прочетете това интервю на Chuck D от Public Enemy за това как се променят правилата в музикалния бизнес.

Чували ли сте за Жозе Моуриньо? Той е смятан за един от най-добрите треньори в света по футбол. Но той е станал такъв, защото променя правилата в своята професия. Сам се нарича „Специалния“, говори 5 езика (португалски, испански, английски, френски и италиански) и е известен с голямото си самочувствие и скандалното на моменти поведение.

Този човек наистина променя правилата на работа като треньор по футбол. Например при него тренировките са точно 90 минути (колкото продължа един мач) за разлика от останалите треньори, които карат футболистите си да се потят по 3-4 часа на ден. Той промени начина на общуване с футболистите и медиите. Журналистите го мразят, а неговите играчи го боготворят и често казват, че биха умряли за него. Постоянно предизвиква и напада останалите треньори и не позволява на никой да каже нещо лошо за някой от неговия екип. Предизвиква цялото внимание към себе си и осигурава спокойствие на своите футболисти. Интересува го единствено резултата, а именно победата. И я постига. Поставил си е за цел да стане първия треньор спечелил 3 пъти Шампионската лига с 3 различни отбора (засега има 2 титли с Порто и Интер). Не може да искаш да постигнеш нещо уникално и да работиш по правилата, няма как да стане. Моуриньо има свой начин на работа и свои правила. Не го интересуват другите и какво мислят за него. Той се появи от нищото и разтресе света на футбола като създаде свои правила на работа. Когато негов отбор загуби той не се скрива в къщи, а винаги излиза със семейството си да вечеря на вън, показвайки, че никога не се отказва и не се отчайва.

Така, че трябва да променяме правила, по които правим маркетинг ако искаме да постигнем страхотни резултати. За съжаление не е лесно да променим правилата, защото много хора ще скочат срещу нас.

Скоро прочетох нещо много вдъхновяващо за промяната и постоянството. Това е един от 10-те принципа на Ганди как да променим света.

“Първо те игнорират, после ти се присмиват, после се борят срещу теб и после ти побеждаваш.“

Advertisements

8 thoughts on “Страхотният маркетинг променя правилата

  1. Стефчо много интересна и хубава статия. По мое мнение също трябва да „нарушиш“ правилата в даден момент ако искаш да бъдеш забелязан сред масата. Именно на това се опират и много от съвременните методи на маркетинг – партизански маркетинг (или горила маркетинг), бъЗзз маркетинг и т.н. За съжаление понякога няма как да докажеш, че риска е оправдан и великолепни идеи остават погребани някъде там – в съзнанието на някой маркетинг специалист.

    Весели празници,

    Тишо 🙂

  2. Тишо така е. Трудно е да докажеш, че риска е оправдан, но често фирмата е поставена пред дилемата или да измисли нещо ново и различно или да изчезне от пазара. Тогава трябва да се рискува. Сегашните трудни времена са подобна ситуацията и който рискува той ще спечели.

    Това е изключително важно за новосъздадени фирми, които нямат ресурсите да правят нещата по правилата. А общоприетите правила са със спечелените от клиенти пари се купуват за реклами в медите. Колкото повече клиенти печелиш толкова повече реклами купуваш и така растеш. Това е невъзможно за нова фирма. Освен това ако се променят правилата и се получат нещата успеха е наистина сериозен. Така, че трябва да се рискува.

  3. Страхотен пост, Стефо!

    Понеже съм скорпион и съм любител на иновативния маркетинг, аз винаги мисля как да предложа нещо различно, по нов начин за клиентите и различно от конкурентите. Понякога обаче стигам до извода, че не всяка фирмена среда позволява иновативния маркетинг, дори когато пазарът е много стагниран. А и има клиенти, които сякаш се плашат от новото и различното…

    Но има благословени бизнеси, фирми и клиенти, с които тези подходи вървят!

    Новата дрешка на блога е чудесна, поздравления 🙂

    1. Благодаря Поли,

      Но нали ние трябва да променим нещата…
      За съжаление не винаги е толкова лесно в реалността.

      Новата дрешка на блога е просто смяна на от темите в wordpress, благодаря 🙂

  4. Много добър пост, Стефане! Наистина, днес remarkable-стратегията е един от малкото успешни подхода в маркетинга, а ти си го обяснил с най-добрите за мен примери. 🙂

  5. Радвам се, че ти харесва :).

    Реших примерите да не са от най-често цитираната област – компютри и технологии за да е по-интересно и че промяната води до успех във всички области. Иначе примери за промяна на правилата многооооооооооооооооооо:

    Забравих името на човека, който е измислил идеята за супермаркета – клиентите сами да се обслужват и да вземат продуктите, които искат. Когато го е предложил всички са мислели, че е луд. След като е реализирал идеята – никой не е мислел, че е луд.

    През 1968 г на олимпийските игри в Мексико Сити един американец променя правилата за скок на височина. Решава да скача с гръб към летвата за разлика от правилата да се скача с лице към летвата. Резултата – става олимпийски шампиот и оттогава всички скачат по неговия начин.

  6. Za pravilaja na igrata li, obicham da gi narushavam, samo provokativno, inache shte se promeni igrata, a tova ne e sushtoto.
    Naprimer Jose Maurinio s Chelsea be bog, s Real sushto, i s Inter sled 40g da se specheli otnovo shampionskata kupa! Za privurjenicite na LEVSKI na vsichki vremena tova sa fenomenalni postijenija.
    Kakvo e moderen marketing? Dori i Az napisah na computera pervo Maurinjo za da mi varvi na hubavi fisionomyi !!!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s