Вирусната кампания „Да успееш в Bushmills“


Винаги са ми харесвали маркетинг кампаниите на производителите на уиски и са ми действали вдъхновяващо. Не мога да кажа, че съм голям фен на това питие, но попийвам отвреме-навреме :). Искам да ви разкажа за интересната камапния на Bushmills.

За първи път ми направи впечатление реклама на ирландското уиски преди две години. В едно списание видях реклама на Jack Daniel’s, в която се отбелязваше 158 г. години от рождението на Jack Daniel (това е също интересна вирусна кампания, която е ежегодна) и 142 г. от получаваенто на лиценза за производство. На гърба на тази страница имаше реклама на Bushmills за честването на 400 г. от даването на Първия в света лиценз за производство на уиски. Не знам дали е било закачка с конкурентите или е просто съвпадение, но беше интересно съпоставянето на двете реклами една до друга и съм я запомнил.

Напоследък, предполагам сте забелязали сериозната маркетинг офанзива на Bushmills, много билбордове, реклами по списания, рекламните мрежи, с които се обличат ремонтиращи се сгради и др. Помислих си, че явно са замислили нещо и не след дълго попаднах на кампанията, която подгряват. Това е вирусната кампания озаглавена „Да успееш в Bushmills“.

Приятно се изненадах, че това е вирусна кампания, която се осъществява в България. Примерите на запад са много, но родните са малко и затова според мен си струва да се разкаже за тази инициатива. Интересното тук, е че става въпрос за глобална марка, която се интересува и от българските потребители. Това е похвално.

Кампанията се осъществява изцяло в facebook.com . Информация може да се намери и в официалния сайт. Ето самата идея:

„Където и да отиде Колъм Игън, мастър дестилерът на Bushmills, навсякъде чува, че има най-добрата работа в света.Тази година той иска да я сподели и да даде възможност на един щастлив победител да прекара 30 дни като работи редом с него в световноизвестната дестилерия Old Bushmills и да изживее най-доброто, което може да предложи завладяващото северно крайбрежие на Ирландия.

Хората в градчето Бушмилс правят уиски от 1608 г. Повече от 400 години те усъвършенстват световноизвестното си уиски и техният уникален подход към живота им помага да създават това, което днес е едно от най-обичаните ирландски уискита в света и да създаде свой собствен бленд от ирландско уиски Bushmills“

Състезанието има два етапа. Етап 1: Кандидатите от всеки участващ пазар се съревновават помежду си за мястото да представляват своята страна в „Бушкамп“. Етап 2: Победителите от всяка страна се състезават в Бушкамп за мястото на глобален победител на“Да успееш в Bushmills“. За да се участва трябва да се попълни бланка всеки и да разкажи защо смята, че е най-добрият за „Да успее в Bushmills“. За съжаление първия етап приключи и в момента тече гласуване. Хората, т.е. ние ще определим кой от 5-те участника ще ни представи на „Бушкaмп-а“.

„Бушкaмп“ е мястото, където крайния победител ще бъде избран от мастър дестилера на Bushmills. В рамките на 3 дни, един финалист от всяка участваща страна ще пътува до Ирлания, за да се състезава в серия от пет изпитания, подготвени от самия мастър дестилер. Всички разноски по пътуване и пребиваване се поемат от организаторите.

Ето и наградата за победителя на „Бушкамп“:

* Живей в луксозен дом с платени всички разходи.
* Получи £5,000, за да ти помогнат да се насладиш на престоя си,
както и двупосочни билети до Ирландия от всяка точка на света.
* Създай свой собствен бленд на ирландско уиски Bushmills заедно с мастър-дестилера Колъм Игън.
* Докосни се до първокласни сърф плажове, игрища за голф и смайващата местност около Бушмилс.
* Покани приятел да дойде и да те посети за част или за целия ти престой – и ние ще заплатим самолетните билети.

Бях чел за страхотни вирусни кампании, които правят глобалните марки, но за първи път (може и да греша) включват и България. Това е страхотно вдъхновяващо и за потребителите и за нас хората, които се занимаваме с маркетинг.

Потърсих дали Bushmills има блог и се учудих, че нямат. Тогава ми мина ми през ума дали няма да е добре да имат фирмен блог. Събитието е страхотно, но си мисля, че с един блог, където да се публикува всичко, което се случва около кампанията ще засили и улесни разпространението на вирусния ефект. Можеха там да качат всички презентации на участниците, след това да се направят пътеписи за пътуването и участието по време на състезанието в „Бушкaмп-а“, да се отраязт предизвикателствата. След това да има и репортажи с текст, снимки и видео от пребиваването на победителя и съвместната работа с мастър-дестилера Колъм Игън. Интервюта с някои от участниците, любопитна информация за самата марка и кампанията, срещи с други хора от компанията и т.н. и т.н. Всичката тази събрана на едно място информация щеше да може да се споделя и разпространява между феновете и техните приятели. Хората щеха да имат „валута“ за разпространение на интересни истории с тях самите. Отделно този големия архив ще остане и ще може да се използва за вдъхновяване на феновете на Bushmills.

Друго също ми направи впечатление, че при написване в google.com на името на кампанията излизат само 501 резултата. Отразяването в on-line медиите е много слабо за такава кампания на толкова известна марка. Може би идеята е била разпространението да стане само чрез фен страницата на Bushmills в facebook.com Това се потвърждава от приложенията, които са разработили специално за старницата си в facebook.com и усилията, които са вложили да привлекат 1536 фенове. За подгряване явно са разчитали на външна и печатна реклама.

Въпрки всичко според мен за да се разпространяват истории свързани с оперделена марка е добре да има и фирмен блог и той да е извора, който ще захранва с интересна информация феновете за да могат те да имат какво да споделят по между си.

Аз съм впечатлен от ориигналната идея и се радвам, че можем да се поучим как се развива и реализира подобна вирусна кампания в България.

Имали какво да научим от Bushmills?
Според мен този пример доказва, че и големите марки обръщат внимание на социалните мрежи. Също и че в България може да се реализира вирусна кампания. Вие какво мислите?

Ето още една вирусна кампания в България.

Advertisements

6 thoughts on “Вирусната кампания „Да успееш в Bushmills“

  1. Наистина интересна кампания, браво за находката! Виждам, че на страницата кипи усилена активност както от админите, така и от общността, което показва, че идеята е доста успешна! 🙂 Крайно време е глобалните бранодве да сложат България на маркетинговата си карта и по-честичко да ни включват в такива инициативи 😉

    1. Доста активни са Bushmills напоследък. Аз ще се опитам да проследя тази инициатива, защото искам да видя какъв ще резултата.

      Интересно ми е дали отдела по маркетинг в България имат свобода в популяризирането на идеята или от централата определята правилата.

      Дано повече глобални марки ни сложат на маркетинговата си карта за да можем да научим и нещо и от тях :).

  2. Браво на теб!

    Както се шегуваме в къщи, ирландците са страхотно работливи, след като успяват със стотина марки да напият цял свят 🙂 Явно са и изобретателни.

    Само се чудя… дали идеята да включат и България в кампанията е заслуга на маркетьорите или … на любителите на уиски (шегувам се, разбира се).

    1. Може заслугата да е на пиещите маркетьорите :).

      Като каза ирландци и марките, които успяват да напият цял свят. Англичаните се имат за големи ценители на хубавото питие, а най-големите производители на уиски са Ирландия и Шотландия. Интересно е как са се специализирали тези две държави и са се наложили като върха на производството на уиски. Тук има много, от което ние като маркетьорите да научим.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s