Не прекаляваме ли понякога с маркетинга?

Вече повече от седмица света е футбол и всички погледи и камери са насочени към световното в ЮАР. Със световното първенство са свързани много емоции и надежди на фенове и играчи за победа, но не само те чакат този форум с нетърпение. Той предизвиква същото вълнение и сред маркетинг специалистите на много компании. Няма да говора за маркетинг възможностите (които смятам, че са ясни), а ще повдигна въпроса: Не прекаляваме ли понякога с маркетинга?

Зададох си този въпрос след като прочетох текста по-долу, той е от сайта на gong.bg

Група от 36 холандки бе изведена насила от стадион Сокър Сити в Йоханесбург по време на мача Холандия – Дания вчера, съобщи южноафриканският вестник „Стар“.

Жените били облечени традиционно в оранжево, но на фланелките било изписано логото на пивоварната Бавария, която е конкурент на официалния спонсор на ФИФА Будвайзер. Една от потърпевшите разказа, че с останалите „седели на местата си, пеели песни и си прекарвали добре“, когато към тях се приближил представител на ФИФА и ги помолил да напуснат стадиона, тъй като нямат право да носят това лого.

Жените отказали да си тръгнат и представителят на ФИФА повикал стюардите, които извели фенките със сила. Холандките били задържани за няколко часа, след което освободени. „Казаха ни, че сме носели скрита реклама, което е противозаконно в Южна Африка. Предупредиха ни, че за това може да лежим шест месеца в затвора“, разказа още една от жените пред вестник „Стар“.

Допълнителна информация има и в сайта на dnevnik.bg Според представителя на Бавария Пеер Свинкелс холандките не са били с лого, което се вижда и от снимката (тя е от сайта на dnevnik.bg).

Това е много интересна и специфична ситуация. Според мен тези фенове са си в правото да носят каквото си искат на мач. Това е обществено събитие и тези действия ограничават личната свобода на човек.

Ето един интересен пример: „Адидас“ е един от официалните спонсори на ФИФА за световното в ЮАР, но 9 отбора се облечени от „Найки“…..Още повече, че тези отбори са в центъра на всяко предаване. Тях не ги спират..

Представители на ФИФА дори са конфискували знамена на Гана с логото на ганайска компания. Мисля, че някои неща вече преминават границата. Големите компании започват да настъпват в личното пространство на хората и се опитват да контролират поведението по доста неприятен начин. Това няма да доведе в никакъв случай до положителни неща.

Тези големи компании продължават да действат като натрапници. Заливат с рекламите си, опитват се да ограничат ползването на конкурентни продукти с каквито средства могат и продължават да се натрапват в живота на хората. Работят по същи начин както преди, прекъсват хората и се опитват насила да наложат своите продукти и идеи. Ето защо после хората не обръщат внимание на рекламите и ги игнорират. Естествено вие действате насилствено с принуждение, а очаквате лоялност…няма да стане.

Интересно ми е да чуя и вашето мнение. Не прекаляваме ли понякога с маркетинга? Аз съм притеснен, че някой ще ограничава начина ми на поведение и как да се обличам. Всяко нещо е е произведено от някого и върху него си има лого. Не съм съгласен. А вие? Очаквам вашето мнение 🙂

Advertisements

16 thoughts on “Не прекаляваме ли понякога с маркетинга?

  1. Е това направо ме разби! Следя Световното, но този аспект ми е убягнал…. определено големите марки се самозабравят, но това си мисля, че е от страх. Опасяват се, че големите бюджети, които са „наляли“ в рекламни кампании като тази, няма да се оправдаят и всячески се стараят да „осакатят“ конкуренцията. Това е меко казано смешно, а и не им отива да се държат като подплашени… нали са големи!
    Поздравление за интересния ъгъл, от който ни поднесе Световното 🙂 Хубава и успешна седмица!

  2. Тук не става въпрос за маркетинг, а за монополни позиции, които се отстояват със сила, включително и с налагането на закони, защитаващи този монопол.

    Така вървят нещата. Big Brother is watching you!

    1. Съгласен Майк.

      Big Brother is watching you!

      В книгата на Марк Хюз: Маркетинг на мълвата има описани подобни ситуации, когато големи фирми се опитват със силови мерки да отстояват своите монополни позиции. Интересното е, че ако засегната фирма реши може да извлече много положителни неща за себе си. Марк Хюз казва, че света и в частност Америка е луд по истории: Давид срещу Голиат. Когато голяма фирма се опитва да ограничи или унищожи бизнеса на по-малка такава. Обществото и медиите винаги подкрепят „Давид“ в тази борба. И така може да се контраатакува и да се спечели от тази ситуация.

  3. Това е абсурдно. Социално – неетичен маркетинг, бих казал. Та кой ще си купи после тази бира, създават си МНОГО лоша репутация, достатъчно е да се създаде една фейсбук група и да бъдат освиркани публично.

    Правилата не се диктуват от компаниите, а от потребителите. Относно законите за „скритата реклама“ достатъчно ясно е, че са плоски и недемократични.

    1. И аз така мисля Манол.

      Тази история е доказателство на думите на Сет Годин, че малкото е голямото ново. Но големите фирми още действат по стария начин.

      Една фейсбук група е интересно решение. Интересно е дали от Бавария ще предприемат някакви действия да се възползват от тази ситуация.

  4. Будвайзер е може би най-популярната марка бира в Америка. Интересното е, че тя една от най-евтините и гадни бири. Бях на бригада като студент в Америка и съм я пил – гадна бира.

    Отделно Будвайзер е свързана с много противоречия. Вече повече от 100 години се води дело за марката „Будвайзер и кой има право да я ползва.

  5. Абсолютно си прав!
    Спонсорите са си спонсори. Това не им дава право да налагат рестриктивни мерки. Наистина е грозно да се случват подобни неща.

    1. Според изследванията това световно първенство ще събере рекордно големи приходи, немислими за предходните.

      Лошото е, че има такъв закон, който им дава право да го правят….

  6. Eдин коментар от facebook:

    Anton Stoyanov
    Да Стефане, опасенията са ти мноооооого основателни.
    Професията на СВОБОДНИЯ ПРЕДПРИЕМАЧ започва да се ограничава тотално. Ще трябва да сплотим и да застанем като един срещу това налагане от страна на големите.

  7. Стадионите, залите, спортните площадки са арена на спортни сблъсъци, а когато се превърнат полета за маркетингови или търговски войни, става жалко за негово величество зрителя, който не е глупав и усеща, че искат да го превърнат в чиста проба Консуматор. Спортът обединява, а не разделя, независимо, че винаги има противопоставяне на терена.
    Жалко е, когато комерсиализъм и хищническо поведение се опитват да се разпореждат в територия, която би трябвало да има много по-друг характер и да е носител на много по-различни ценности. Футболът се е превърнал в социален феномен, не заради маркетинговите напъни на ФИФА, Уефа или техните спонсори, а по естествен път, провокиран от чистия интерес на хората към него. И именно това го прави уникален.

  8. Браво, Стефане.

    Прекаляваме, разбира се. Големите компании натрапват от телевизионните приемници своите жизнерадостни реклами за всичко, което се пие, хапва и използва за гледане на футбол. Просто е банално, освен че е прекалено много. Не е добре да се предозира както празничния маркетинг, така и маркетингът по повод събития.

    Изобщо рекламите според мен трябва да са по-умни и по-персонализирани. Дори когато тече световно по футбол 🙂

  9. Благодаря за линка.

    Идеята е била наистина обмислена и организирана. Интересна идея.

    Въпреки това не мисля, че са прави. Адидас са официални спонсори, това означава ли, че не могат да влязат фенове с маратонки произведени от Найк?

    Отделно на дрехите няма логото на фирмата.

    Странна ситуация, но моето мнание, е че имат право да са облечени така.

  10. Реално погледнато цялата случка носи повече позитиви за „Бавария“ отколкото негативи за „Бъд“. И цялото това медийно внимание ме навежда на мисълта, че всичко може да е добре организирано предварително.

  11. Малко наваксвам с четенето на блогове и чак сега се включвам в дискусията.
    Бисер вече е споделил информацията, на която попаднах. Тук обаче ще заема позицията на Bud. Естествено, ако просто отидеш на мач, имаш право да носиш каквото си пожелаеш (с изключение на забранени със закон знаци като нацистките символи, например) Но когато става дума за организирана кампания, това си е чиста форма на „маркетинг от засада“, което противоречи на правни, но най-вече на етични маркетингови закони. Щом Bavaria е организирала цялата история, определено оправдавам спирането на практиката, дори и мерките да са по-стриктни от разумното.. Интересно ми е дали пивоварната е организирала цялата постановка като е взела билети на момичетата, например 🙂

  12. Въпреки, че не сме напълно запознати със случая, защото инфото е доста недостатъчно и както ти каза в твоя блог изисква се доста подробно изучаване на ситуацията за да се вземе позиция.

    Въпреки това моето мнение (може и да е неточно) е, че не е правилно да се наказва това действие. По дрехите им няма никъде лого, те не са носили рекламни материали, не са раздавали нищо на другите зрители свързано с Bavaria , т.е. те по никакъв начин не рекламират бирата. Какво реално са маркетинговите им действия, които са неправилни. Дори си мисля, че ако не бях взели тези мерки едва ли щеше да се разбере за това нещо. Просто мацки си подскачат и това е. Кой би разбрал, че има връзка с Bavaria? Никой, а сега ние ги обсъждаме. Не съм проучвал задълбочено, но от линка, който ти си открила става ясно, че и в англоговорящите блогове има публикации за темата, дори коментарите изразяват несъгласние с принудителниото им извеждане от стадиона.

    Тези дрехи са пуснати в свободна продажба и всеки може да си ги купи и ако определена жена си купи от тях и нея ли ще я накарат да напусне? Не е правилно. Именно това ми беше идеята, че се прекалява с маркетинга. Тези хора не популяризират определена марка с рекламни материали.

    Ами ако имам шапка, която мие подарък при покупката на стек с бира (почти всяка фирма раздава такива подаръци) и съм с нея ще ме накажат ли? Не е правилно. Толкова много хора има с дрехи, които не са с логото на Адидас, но са там….

    Вярно е, и че това си е герила кампания, но няма реална реклама и не е правилно. Защото реално това води до ограничение на личната свобода.

    Още повече, че може да те осъдят и да влезеш в затвора. Това не е правилно според мен.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s