Какво могат социалните мрежи?

Какво могат социалните мрежи? Отговорът е, че социалните мрежи могат да доведат до големи, значителни и мащабни промени в бизнеса, обществото и живота.

На 05.06.2010 се включих по покана на Деси Бошнакова в блог играта „Защо използвам социалните медии„, организирана от Манол. В публикацията посочих, че една от причините да използвам социалните мрежи е, че те са невероята възможност за популяризиране на определена идея, фирма, продукт/услуга и каквото друго се сетите.

Искам да дам един пример до каква промяна могат да доведат социалните мрежи и по-точно използването им. На 27.06.2010 г Ивайло Манахов (управител на www.imotdnes.com) написва във сайта си статия озаглавена: Убиват птици в Кауфланд Варна. Повода са опънати мрежи под покрива на Кауфланд, които имат за цел да улавят и задържат птиците, които неволно са влетели в Кауфланд. Той дори прилага снимки на заплели се и умрели лястовички. УЖАС.

Кауфланд е немска верига за търговия с хранителни стоки с магазини в цяла Европа. Първото нещо, което човек може да си помисли е, че ако пусне оплакване до техния управител или да някоя комисия в България никой няма да му обърне внимание.

Но, този път нещата се развиват по-различно…

Всички знаем българското поверие, че е голям грях (не, че е по-малък грях убийството на другя птичка) ако убиеш лястовичка или разрушиш нейно гнездо. Може би тази привързаност на българите към тези красиви птички е резултат от разказа на Йордан Йовков: По жицата. Може би.., но е факт, че всички ги обичаме.

Тази статия е пусната в svejo.net. За 11 дена линка има 1636 прегледа и 54 коментара. За кратко време тя се разпространява из нета: блога на blues, Сдружение за защита правата на животните, Българския Зоопортал, сайта Птиците в България, форума animes-bg.com, форума на Шумен, dobrichonline.com, narodnodelo.bg, имаше много линкове споделини и във facebook.com и т.н.

Google показва 611 резултат при търсене: Убиват птици в Кауфланд Варна. Това доказва, че много се е разпространила мълвата. Едва ли може за да има по-точен пример за вирусна кампаиня при, която определена история се разпространява като заразен вирус. За разпространението не се плаща на медии, а всичко е на доброволни начела чрез споделяне между хора с близки интереси. Най-готиното е, че тези вирусни кампании винаги водят до промяна.

Каква е тук промяната? На 29.06.2010 Кауфланд махат мрежите от магазина във Варна, а след това в Русе и Шумен. В официалнота позиция се казва, че ще опитат използването на ултразвукова техника, която да не позволява навлизането на птици в хипермаркети Kaufland. Това е целта.

Мисля, че тази история достатъчно ясно доказва колко невероятна възможност за социалните мрежи за разпространение на идеи и до какви промени могат да доведат. Социалните мрежи могат да доведат до големи, значителни и мащабни промени в бизнеса, обществото и живота, като ни дадат възможност да се свържeм с хора с близки до нашите интереси и те да ни помогнат да разпространим своите идеи и да предизвикаме желаната промяна.

Мисля, че тази история е точно това, за което говори Сет Годин в презентазията си за Племената, които водим.

Advertisements

2 thoughts on “Какво могат социалните мрежи?

  1. Всъщност жена ми сподели, че видяла мрежите. На другия ден отидох да снимам и наистина ми стана неприятно и жал за птичките – та една седмица обмислях акцията.
    Същия ден се откривал Карфур във Варна и ме обвиниха, че съм взел пари за да очерня Кауфланд.
    Истината е, че акцията надмина очакванията ми и не съм смятал, че Кауфланд ще реагират толкова бързо. Очаквах да свалят мрежите най-рано след месец.
    Анализирал си изключително точно акцията и чак се почувствах анализиран 🙂
    Не знам колко ти се занимава с подобни – реални акции – достигащи до реални резултати, смятай се за поканен 🙂 Ако искаш аз да помагам: Skype: ivailomanahov

  2. Привет Ивайло,

    Извинявам се за закъснелия отговор.

    Все ще се намери човек, който да намери под вола теле…Важното е, че си показал какво могат социалните мрежи. Често се говори за възможностите, които предлагата тези мрежи и защо ние маркетолозите да ги използваме.

    По точен пример не може и да има. Аз очаквах тази статия да има повече коментари, но пък най-важния човек, от когото трътна промяната се включи.

    Отворен съм да подобни реални акции и ако открия нещо ще пиша. Ти също ме смятай за знаменосец за подобни идеи 🙂

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s