Bakugan – маркетинг в действие !!!

Имам малък син и покрай него напоследък доста често гледам Cartoon Network. Когато се храни го залъгваме с анимационните филмчетата и покрай това занимание ги научих всичките на изуст. Между другото любимото ми филмче е „Самурай Джак“ :).

Каналът от няколко месеца е преведен на български и по него вървят много реклами. Направи ми впечатление една реклама на едни играчки – Bakugan. В края на рекламата се казва, че производителя на Bakugan предупреждава, че неоригиналните играчки може да са опасни за децата. В същото време има и филмче с това име. Стана ми интересно и реших да потърся малко повече инфо за тези играчки и за това филмче.

Резултатите, които открих ме изненадаха много. Ако напишете Bakugan в Google в мрежата се показват 7 070 000 резултата, а за страници на български те са 969 000. Във vbox.com има 1000, а в youtube.com 7 750 видеота свързани с това филмче. Също има и над 20 on-line flash игри с Bakugan, има също сайт и форум.

В един детски магазин чух как едно детенце молеше майка си да му купи играчка Bakugan. Майката му каза, че има над 20 Bakuganа, а детето отвърна, че точно този го няма и иска да го има. Вижте за какъв богат асортимент става въпрос. Дори видях мартенички с Bakugan :).

Всичко това тръгва от едно обикновенно анимационно филмче. На кратко историята е следната. Битка между доброто и злото. Бойците Дан, Руно, Шун и техните приятели се опитват да възстановят равновесието във вселената Вестроя и да спасят Земята, защото злия учен Хал Жи (човек) и бунтовния Bakugan Нага искат да властват над човешкия свят и Вестроя. До тук нищо необикновнено, познатата история вдъхновяваща млади и стари…,но не точно.

Създателите на филмчето Bakugan бързо осъзнават възможността, която се отваря пред тях с голямата популярност, която предизвиква анимацията. Забележителното е, че те не се ограничават само с пускането на играчки на пазара, които изглеждат както от филмчето. Те превръщат в реалност самия филм и битката между злото и доброто. Така дават възможност на всяко дете да помогне на Дан и приятелите му и да се включи в спасението на Вселената и Земята. Те доразвиват цялата идея, оживяват самия филм, превръщат героите в реалност и създават невероятно общество около тази история.

Създават цяло общества около идеята за Bakugan и измислят правила, който не се никак елементарни. Дори дават възможност на децата да ги доразвиват и обогатяват според своето въображение. Официалния сайт на производителя на тези играчки е страхотен пример за това как трябва да изглежда всеки фирмен сайт, който иска да изгради вълнуваща търговска марка, да ангажирате внимание и хората да се влюбят в нея. Изключително богат на информация сайт, може да се изтеглят правилата на играта, да се прочете историята на Bakugan, интересно е, че всеки Bakugan си има свое име, а те са около 100 (в един сайт дете на 7 г казва, че има 98 Bakuganа, по-голяма кака казва, че нейния брат има 30 Bakuganа и е измислил свои собствени имена, различни от официалните), да се прочете за всеки герой, може да прочетете съвети за стратегия за играта, може да си свалите тапети, скрийнсейвъри, да видите самите играчки и съпътстващите ги продукти, които са много и още интересни неща около Bakugan. Има си форум дори, където може да се свържите със „съюзници“ в битката и да научите нови тънкости в играта.

В сайта открих и интересна информация за фирмата производител. Bakugan са спечелили голяма награда TOTY – ИГРАЧКА НА ГОДИНАТА за 2009г, наричана още „Оскарите на играчките. Bakugan e спечелил и приза Property of the Year – за най-„гореща” марка на пазара, свързана както с иновативна играчкова серия, включваща самите играчки, така и с широка гама съпътстващи продукти: костюми, рекламни продукти, спортни стоки, домашна електроника, мебели, книги и много други. Производител на Bakugan е канадската фирма Spin Master™. Компания е основана през 1994 г. и основната и дейност е проектиране, производство и въвеждане на продукти за забавление за деца по целия свят. Само сайта на Bakugan е преведен на 21 езика !!!

Хората от маркетинговия отдел на Spin Master™ са свършили страхотна работа. Създали са интересен анимационен филм, който е се е харесал и предизвикал интереса на децата. Те не са се задоволили само с продажбата на самите играчки и са постигнали невероятен успех – успели са да превърнат в реалност историята не филма и да ангажират вниманието на децата като им осигуряват възможност да бъдат герои и в своя любим филм. Благодарение на играчките и съпътстващите продукти Spin Master™ постигат невероятно разпространение на своята идея за Bakugan. Всеки ден могат да гледат филма и след това да играят своята любима игра.

За мен това е страхотно маркетинг постижение – да създадеш страхотна идея, да я разпространиш, потребителите да я обожават и да поглъщат всичко ново около нея.

Между другото слогана на филмчето е Bakugan – бойци в действие, но мисля, че за нас хората, които се интересуваме от маркетинг, може да го доразвием: Bakugan – маркетинг в действие !!!

Advertisements

16 thoughts on “Bakugan – маркетинг в действие !!!

  1. Производителите на детски играчки определено знаят как се прави това 🙂 Моята малка дама е още не е почнала да се натиска за тези играчки, но скоро и аз ще мина по твоят път 🙂

  2. Продавачите на играчки казват, че Bakugan се купуват и от момичета и от момчета. Дори има герои момичета във филмчето. Дали това също не е маркетингов подход за да могат да привлекат всички деца и за да няма разделение на игрите за момчета и момичета, но е факт, че по играта са луди и малките принцеси :).

    Между другото в сайта има и on-line демонстрация на самата игра и тя си е доста сложна и изисква доста да си запознат със самата история. Може би това също е част от причините да популярността на Bakugan, че играта не е елементарна по детски.

  3. Блаогдарение на Тодор Христов, който пусна линк към тази статия вън фен страницата на NovaVizia се в facebook получи интересна дискусия за Бакуган. Ще публикувам коментарите по долу.

  4. Petya Laleva

    Това ми напомня за манията Покемон преди няколко години. Тъжно, но факт е, че децата най-лесно се поддават на маркетингови стратегии и мама винаги трябва да угоди.

  5. Ivelina Nikolova
    Може ли да се насмеся и аз и да споделя….Наистина въпросната компания се е справила добре. Не зная дали знаете /вероятно да, щом сте родител/ но маркетингът на детски играчки за деца в по-висока възраст 4-5… Вижте повече+ е изключително лесен. Атакуваш детето, най-често работещия канал за комуникация е телевизия, и след това гледаш как ти се вдигат продажбите! Но има нещо, което не одобрявам…..всички момчешки играчки, включително и Бакуган, Трансформърс ..и сие….визуализират някакъв тип агресия, независимо, че борбата е между злото и доброто! Защо трябва да се учат децата на бой, макар и да са от добрата страна?!?!?

  6. И аз се вкючих 🙂
    Не е толкова лесно, защото реклами има много, но малко успяват да постигнат такъв успех, да създадат т толкова интересна история. За борбата между злото и доброто, още Мечто Ръкспин се бореше срещо Елби и ОЧЗ, също и Костенурките нинджа…Мисля, че Бакуган задминава Покемон.

    Извънземната сила на Бентен също е интересна 🙂

  7. Martina Genkova-Ivanova
    Интересен материал 🙂 Вкъщи чат-пат дъщеря ми споменава тези имена, явно тепърва ми предстои да се запозная в детайли с историята 🙂
    Иначе, да – маркетинг в действие, евала на създателите!

  8. Diana Gospodinova
    Историята с Бакуган играчките е наистина интересна. Детето ми е на 8 години и съм доста запозната с цялата история 🙂 Освен нещата, които Стефан е написал има и игра за PlayStation 2… Вижте повече в която самото дете е участник в ранклистата на играчите и се състезава с героите от филмчето за първото място. Освен това от известно време анонсират втория сезон на филмчето и в интернет и чрез реклами и създават много силно очакване, което когато пуснат реалните играчки ще се трансформира в лудо пазаруване 🙂 Наистина страхотен маркетинг.

  9. Калин,
    Има го това, но не всички успяват да постигнат такава голяма популярност.

    На мен ми хареса как развиват самата история и я превръщат в реалност и дават възможност на децата сами да участват в любимото си филмче.

    Направено изглежда наистина лесно, но маркетолозите са свършили доста работа за да се получи вирусния ефект и самата идея да се разпространява сама между децата. Сайта е страхотен пример за фирмен сайт, който предлага богата информация за играта, новости, тънкости и всичко за Бакуган. Според мен най-важното нещо е самата история, която е детска, но не е елементарна по детски. Доста родители казват, че не могат да разберат самата игра. По този начин се получава нещо като изолирано от родителите общество, само за „просветените“ :).

  10. Вера,

    Имаш предвид, че Бакуганите омръзват бързо на децата или, че модата Бакуган ще отшуми за два-три месеца заменена от друга.

    В момента дават втория сезон и ако продължават да развиват по интересен начин историята и да я превръщат в реалност с играчки и допълнителни аксесоари може и по-дълго да продължи манията но Бакуган.

    Времето ще покаже 🙂

    На мен ми хареса това, че се опитват по различен начин да правят маркетинг и да оживят самия филм, като превърнат героите в реалност и създават общество около тази история.

  11. спомням си как преди време целия клас се зарибихме по едни Покемони, след това се появи и Наруто, после и Войните на клонингите, а сега пък са Бакугани. и това не са филмчета само за момчета, ами и доста мъжкарани се включихме. така че горе главата- такива щуротии отминават бързо

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s